Ang. MDMA

Heisann. Jeg skal prøve MDMA idag, og jeg lurer litt på hva jeg kan gjøre hvis jeg ikke skulle tåle det? Jeg har prøvd Ecs en gang før, og da fikk jeg helt panikk men fikk sovet det av meg. I E er det vel litt speed, så det kan jo hende det var det.

Kvinne, 21 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
At det er speed/amfetamin i Ecstasy, er nok ikke helt riktig. Eller, det kan det jo være, rusmidler lages jo ikke akkurat ved en regulert fremstillingsprosess, men det er ikke meningen at Ecstasy skal inneholde speed. MDMA er forkortelsen på 3,4-metylendioksimetamfetamin, og det er dette som skal være det rusfremkallende rusmiddelet i både MDMA og Ecstasy.
Du skriver at du fikk panikk av Ecstasy en gang. Vi kan ikke vite hvordan du vil reagere på  stoffet neste gang. Hvordan du reagerer  på et rusmiddel, kommer an på flere faktorer. En faktor er hvordan du forventer at det skal virke. Om du for eksempel følte deg utrygg, var bekymret, spent eller lignende, kan det ha hatt en innvirkning. En annen faktor er mengde. Store mengder MDMA kan gi panikkfølelse, angstanfall, vrangforestillinger, og fysiske plager som hjertebank (det kan også være fare for hjerteattakk og hjerneblødning).
Det er ikke mulig å forsikre seg om at de rusopplevelse blir bra eller trygg. Men det er altså enkelte ting du kan tenke over for å minske sjansen for at det blir farlig eller ubehagelig. For eksempel bør du tenke over om stedet du oppholder deg når du ruser deg, føles trygt. Er du på et sted du kan føle deg trygg, med mennesker du føler deg trygg på? Kan du la være å drikke alkohol? Er det mulig å ta minst mulig MDMA og ikke ta mer før du er sikker på at virkningen har kommet? Det er mange som synes det føles trygt at det er en person som ikke ruser seg til stede når en skal ta rusmidler. Det betyr ikke at denne personen har ansvar for deg, men det kan være en trygghet i form av at denne personen kan opptre rolig, fornuftig i pressede situasjoner, og kan tilkalle hjelp om nødvendig.
Du kan lese mer om MDMA i vår brosjyre.