Alkoholproblem?

Hei! Føler jeg selv har et problem med alkohol, da når jeg drikker så greier jeg ikke stoppe. Jeg tenker hver gang at jeg ikke skal bli altfor full, men ender allikevel med at jeg blir dritings og får black out nesten hver eneste helg. Til og med når jeg sier jeg skal kjøre den kvelden, ender det alltid opp med at jeg begynner å drikke. Det har pågått i 2 år, og skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å begrense seg for meg?

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så fint at du både reflekterer og problematiserer ditt eget alkoholforbruk. Alkohol selv ved lav promille har den egenskapen at den både sløver den kritiske sansen, og reduserer hemninger. Derfor er det lett å bare fortsette å drikke uten tanke på annet etter ett glass eller to. Du sier at du tenker på forhånd at du ikke skal bli så full, men du blir det allikevel. Vi anbefaler deg å fortsette med å bestemme deg for hvor beruset du skal bli, men i tillegg må du også bestemme hvor mye du skal drikke. En vanlig festpromille vil for de fleste være på mellom 1-1.5. Hvis du ser på vedlagte promillekalkulator kan du se omtrent hvor mye du kan drikke, og over hvor lang tid, uten å bli for full.  For å få kontroll over promillen er det også lurt å alliere deg med noen. Fortell noen andre som du stoler på at du ikke ønsker å bli full, og få den eller de til å minne deg på det på festen. Forøvrig anbefaler vi deg å unngå brennevin – drikk heller noe med lavere alkoholprosent. Det er også viktig at du har sovet godt, er uthvilt og har spist godt før du drar på fest. Drikk kun en alkoholenhet i timen (f.eks. en cider). Husk alltid å drikke vann eller annet alkoholfritt imellom hver enhet alkohol.
Hvis du til tross for alle disse rådene ikke klarer å kontrollere promillen synes vi du skal søke hjelp. Du er ung, kroppen din er ikke ferdig utviklet og et høyt alkoholforbruk kan være skadelig for deg. I din alder er også faren for å bli avhengig av alkohol større enn for de som er eldre. Den enkleste måten å få hjelp på er å snakke med fastlegen din om problemet og evt. få en henvisning til spesialisthelsetjenesten. Du kan også ta direkte kontakt med helsestasjon for ungdom der du bor (søkemotor til høyre, under «Få hjelp nær deg»).