Alkohol og smertestillende – en dårlig kombinasjon?

Hei! Jeg skal ut i kveld (ettersom jeg har fri i morgen), og lurer derfor på om jeg kan innta alkohol? Jeg er ikke i topp form, og har derfor inntatt 3000 mg paracet i løpet av de to siste dagene. I dag har jeg inntatt 1000 av dem.
Vil dette være farlig, eller går det greit?

Kvinne, 18 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi bør først si fra til deg at vi ikke er en akuttjeneste. Det kan ta noen dager fra du stiller spørsmål til du får svar. Hvis du trenger informasjon om legemiddelbruk raskt, bør du ringe Giftinformasjonen. De har åpent hele døgnet og kan masse om legemidler.
Til ditt spørsmål. Både alkohol og paracetamol er ganske «tungt» for leveren din å bryte ned. Leveren må liksom jobbe med saken. Dette er grunnen til at man ikke anbefaler folk å bruke større mengder paracetamol over tid. Og det samme gjelder alkohol; drikker man store mengder over lang tid – flere år – kan det føre til at leveren blir ødelagt.
Du spør om det «går greit». Ja, det går sikkert greit en gang, to ganger. Men over tid vil dette kunne gi deg skader. En annen ting er akutt leversvikt. Det skal store mengder paracetamol til for å få det, men det er allikevel lurt å være oppmerksom på risikoen. Du kan lese mer om dette på websidene forebygging.no.
Felleskatalogen er en nettside med oversikt over alle medikamenter, både reseptbelagte og ikke reseptbelagte, som er lovlige i Norge. Her finner du informasjon om paracetamol. Du finner også noe som heter interaksjonsanalyse. Det betyr en analyse av hvordan to eller flere substanser virker sammen. Vi har gjort en analyse av kombinasjonen alkohol og paracetamol, og den sier blant annet at det gir «økt risiko for levertoksisitet ved stort etanolforbruk.» På vanlig norsk betyr det at det gir økt fare for å bli skadet av Paracet dersom man drikker alkohol i større mengder.
Ikke bli for skremt av dette, da. Men ha det som en generell regel at du bruker Paracet forsiktig og ikke i for store doser over tid. Dette vil legen din være helt enig i. Det samme gjelder alkohol: bruk fornuften og ikke overdriv, drikke helst alkohol når du er i god form og opplagt, så skal du nok se at det går bra.