Alkohol og piller i en uke

Har et familiemedlem som har brukt store mengder alkohol, innsovningsmedisin og beroligende en uke i strekk. Hverken familie eller venner kjenner til at han har hatt problem med dette tidligere og alle er like sjokkerte. Han har stoppet nå og er selv fortvilet og har ingen svar å gi. Har han et skjult rusproblem eller kan dette ha vært et psykisk sammenbrudd? Hva gjør vi som står rundt han? Takknemlig for råd.

Kvinne, 56 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er klart at det er vanskelig både for den det gjelder og hans familie når slike typer problemer dukker opp. Men det er positivt at det kommer frem i dagen og fint for den det gjelder at han har et nettverk som kan være til hjelp og støtte i en slik situasjon. Det er vanskelig å vite hva som har forårsaket dette, det kan være flere faktorer og årsaker som ligger til grunn.
Å ta opp rusbruk med noen du er bekymret for, er vanskelig. Det finnes ingen fasit for en slik samtale, og det som startet som en god og fortrolig prat, kan fort gå over i full krangel. Men det finnes måter å ta bekymringen opp på som øker sjansen for at det blir en god og fruktbar samtale.
Her finner du noen enkle råd og tips om hvordan du kan ha en bekymringsamtale, og hvem du eventuelt kan få hjelp av.
Dersom det viser seg at han ønsker profesjonell behandling for dette, vil normal prosedyre være at han tar kontakt med sin fastlege, hvor disse i samråd kan komme frem til et opplegg som passer for han, og eventuelt henvise ham til egnet behandling.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 08588 (alle dager 11- 19, langåpent tirsdag og onsdag 10 -19) eller på chat (hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17) for å diskutere situasjonen nærmere.