Vedrørende antabus

Hei. Min vennine skal skilles, hennes mann fikk antabus av legen i januar. Min vennine og hennes mann var på mekling i går. Nå sier mannen at han ikke er alkoholiker. Men, er det slik at legen tar blodprøver før de foreskriver antabus?

Kvinne, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er litt vanskelig å forstå spørmålet ditt. Hvis mannen hennes fikk Antabus av legen i januar må jo mannen ha innrømmet et alkoholmisbruk. Om legen har tatt blodprøve kan vi ikke svare på, men det er ingen automatikk i det. Uansett kan det være vanskelig å få ut slik informasjon fra legen ettersom legen har taushetsplikt. Hvis dette er en komplisert sak hvor det har stor betyning for utfallet om mannen har ett alkoholproblem (f.eks. barnefordeling) er det sikkert lurt om venninnen din engasjerer en advokat.
Det at man har hatt et alkoholmisbruk betyr ikke nødvendigvis at man er alkoholiker, men det er vanskelig for oss å skulle uttale oss om hvorvidt han er det eller ikke. Det kan man heller ikke fastslå gjennom en enkelt blodprøve.