Sykemeldt

Jeg har ruset meg på cannabis/hasj siden jeg var 15 , rivotril blandet med amfetamin siden jeg var 19 og poppers ca. like lenge , i tillegg har jeg rotet borti de fleste rusmiddler men det er cannabis,amfetamin og rivotril som er hovedgreia mi…for c,1år siden begynte jeg med ukontrollerte bevegelser/rykninger i armer og ben og så også ansikt /hode.. jeg har fått nedsatt kraft og førlighet i venstre arm og fot , venstre hånd og høyre opplever jeg lammelse som varer fra 1-5min det er ikke vond men veldi ubehagelig, jeg har konstant vondt i kroppen spesielt armer og ben å hode, ubalanse ,sikling,glemmer mye, helsetjenesten som fastlegen min er mer eller mindre ubrokelig og gjør overhodet ikke jobben sin på noen som helst måte, har tanverk i kroppen 27/7 noen ganger litt mindre.
Har noen lignende erfaring / råd og komme med til meg ?

Mann, 39 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du har brukt ulike rusmidler som cannabis, amfetamin og rivotril over tid, og at du i det siste året har opplevd ubehagelige helseplager. Det er vanskelig for oss å si noe om årsaken til plagene dine, fordi vi ikke er helsepersonell. Det kan muligens være fysiske og/eller psykiske (langtids)virkninger av rus-/blandingsbruk, abstinenssymptomer eller det kan være andre årsaker. Muskel- og tannverk er for eksempel ikke uvanlig ved langtidsbruk av amfetamin, og det er heller ikke uvanlig å oppleve problemer med hukommelsen ved cannabisbruk. Du skriver ikke noe om hvorvidt du har fortsatt å ruse deg etter at du fikk disse plagene. Har du fortsatt de samme rusvanene, eller har du forsøkt/vurdert å gjøre en endring? Dette fordi noen av plagene dine muligens kan gå over/bli mindre hvis du trapper ned/slutter.
Uansett om du ønsker å gjøre en endring eller ikke, bør du snakke med legen din om plagene dine. Om du er misfornøyd med fastlegen din, anbefaler vi deg å bytte fastlege. Hvis du for eksempel føler at du ikke blir hørt av legen din, eller ikke får den behandlingen du skal ha kan du vurdere å ta kantakt med pasientforeningen.
Hvis du ønsker å snakke med andre som har lignende erfaring, kan vi tipse om Stiftelsen Retretten. Alle medarbeidere som jobber der har selv egenerfaring som bruker, og deres formål er å gi hjelp til videre hjelp. De tilbyr også akupunktur mot psykiske og fysiske plager. Det er mulig å komme innom på kontoret deres i Kristian Augusts gate 10  i Oslo (åpningstider på hverdager 10 – 17, onsdag 10 – 18 og søndag 12 – 15), eller ringe dem på 90 69 02 86 (alle dager hele året fra kl. 08-22).
Lykke til!