Svimmel etter MDMA

Hei
I helgen som var tok jeg og noen venner MDMA både fredag og lørdag. På fredagen virket det veldig bra, men på lørdagen virket det ikke i det hele tatt. Dum som jeg var tok jeg veldig mye på lørdagen for å få rusen jeg hadde opplevd på fredagen. Søndagen og mandagen var forholdsvis grei. Jeg syklet til jobb og følte meg fin på mandag. Når jeg våknet opp på tirsdagen merket jeg at jeg var veldig svimmel. Jeg var svimmel hele dagen og har en rar følelse i kroppen, kan beskrives som lett prikking i hender. Jeg er fremdeles like svimmel og det bekymrer meg. Jeg er ellers frisk og føler meg normal. Hva er dette og kan jeg gjøre noe for at det skal bedre seg? På forhånd tusen takk for svar 🙂

Mann, 22 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du og vennene dine tok MDMA i helgen, og at du tok ekstra mye på lørdagen. Videre forteller du at du de siste dagene har følt deg svimmel og at du har en rar følelse i kroppen.  Det er vanskelig å si om det har noe klar sammenheng med rusbruken, men det kan være at du har lavt blodtrykk, noe som kan utarte seg som svimmelhet og prikking i hendene. Det er ikke usannsynlig at stort inntak av MDMA kan gi noen kroppslige symptomer, blant annet indirekte fordi man kan bli dehydrert av lavt væskeinntak og høyt aktivitetsnivå. Om det er slik for deg, er vanskelig å fastslå. Det er også usikkert om symptomene er en konsekvens av rusbruk eller skyldes andre årsaker. Er det slik at svimmelheten ikke gir seg, anbefaler vi deg å oppsøke lege. Husk at leger har taushetsplikt.
God bedring!