sønn som røyker hasj

har en sønn som er begynt å røyke harsj, han sier han har testet 4-5 ganger vet ikke hvor han kjøper det eller hvem han røyker sammen med. hvordan skal jeg forholde meg som far?
Mann, 19 år fra Aust-Agder (tittel endret av admn.)

RUStelefonen svarer:
Du skriver at du har en sønn som har testet hasj 4-5 ganger. Du lurer på hvordan du skal forholde deg til dette.  Om du tenker på hva du kan gjøre for å få han til å slutte, er nok svaret, svært lite. Han er myndig (vi antar at det er han som er 19 år) og bestemmer over sitt eget liv. Du kan selvfølgelig true han med ulike ting for å få han til å la være å røyke, men det virker ofte mot sin hensikt.
Men vi forstår godt ditt ønske om at han ikke fortsetter å røyke. Det vi anbefaler deg er å formidle til han at du tar klart avstand fra hans rusbruk, og at du ikke synes det er ok. Du kan også fortelle at du blir bekymret for at han bruker hasj. Gjør det klart at han kan komme til deg om han trenger hjelp til å slutte. Du kan deretter forsøke å ha en åpen dialog med han, og ellers oppføre deg som før ovenfor han. Det vil si at du ikke lar hasjrøykingen blir hovedtema i deres forhold, men at du heller tar det opp i perioder ved å spørre han om hans rusbruk.
Du kan finne tips til hvordan snakke med han om hasjrøyking i denne guiden om hvordan snakke med noen om rusbruk.