Søker LAR

Hei
Har gått på sterke medisiner siden 1998 alt av forskjellige opiater som ketorax ,temegesik,paralgin/pinex forte,dolcontin, så mistet legen min konsesjonfor over 1 år siden så da har det blidt til at jeg har kjøpt på gata alt som finnes av opiater os er lei og blakk samtid som jeg mister samboer ser ikke lys i tunnelen og vil ikke gå til fastlegen min med dette er det hjeep å få?

Mann, 45 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg, har du hatt en lege som inntil for ett år siden har skrevet ut opioider og opiater til deg. Legen har mistet konsesjonen og du har etter dette handlet opiater/opioider illegalt.
Du har skrevet «søker øar» i overskriften, og vi antar du da har mente «søker LAR». Hvis du ønsker å være i LAR, trenger du en henvisning. Du kan få det gjennom sosialtjenesten i Nav, men LAR foretrekker at henvisning er skrevet sammen med lege også. Du må ha en fastlege som kan påta seg å følge deg  opp helsemessig og er villig til forskrive godkjent medikament etter godkjenningen (Subutex/Suboxone). Ikke alle leger er villige til dette. Vi vil anbefale deg å kontakte LARnett og/eller proLAR. Dette er brukerorganisasjoner som kan gi deg hjelp, veiledning og støtte.
Hvis du ikke ønsker å involvere fastlegen din, blir det veldig mye mer kronglete og komplisert å få hjelp. Dette gjelder uansett om du vil inn i LAR, eller om du ønsker annen behandling. All rusbehandling er i regi av spesialisthelsetjenesten og alle som skal behandles der trenger henvising. Det er jo en mulighet å slutte helt med opioider/opiater, men dette er selvsagt noe du kan vurdere selv. Vi vet ikke hvordan situasjonen er for deg med tanke på lege, men om du ikke har en fastlege, kan du finne det her.