Quetiapin og Sobril

Hei
Jeg tar en Quetiapin 25 mg om kvelden for å få sove, kan jeg da ta en sobril 10 mg dagen etter på morningen/formidagen?
Hvis jeg tar en sobril 15 mg på formidagen hvor mange timer må jeg vente før enn kan ta noe vin på kvelden?

Kvinne, 43 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi antar at du får disse medisinene av lege. Du kan da ev. drøfte dette med ham/henne. Vi svarer deg på generelt grunnlag og med utgangspunkt i at du er frisk og ikke bruker andre medikamenter eller stoffer enn de du nevner.
Dette er helt uproblematisk og vil ikke gi noen uheldige bivirkninger.
Hvis jeg tar en Sobril 15 mg på formiddagen hvor mange timer må jeg vente før enn kan ta noe vin på kvelden?
Det er generelt viktig å være forsiktig med alkohol sammen med Quetiapin og Sobril.  Når det er sagt, så er det ikke farlig å drikke litt vin på kvelden om du har tatt 15 mg Sobril på dagen. Men det kan være at du tåler litt mindre enn du pleier. Det er vanskelig å si eksakt hvor lenge du bør vente med å drikke vin etter å ha tatt 15 mg Sobril, fordi nedbrytningstiden er individuell. Kombinasjonen Quetiapin og alkohol kan også gjøre at du tåler mindre alkohol og blir sløv. Så det kan være greit å drikke sakte for å se om du tåler lite.