Pinex forte og alkohol

Hei, driver og tygger på litt pinex forte og drikker en del alkohol! Vet fra før av det er farlig men har ikke hatt noe problem med det enda, har tatt overdoser på tabletter og alkohol før, men da med enda sterkere tabletter, har ingen magesmerter eller noe sånt!Tåler eg det da? Eller vill det vere farlig?

Mann, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Paralgin/Pinex forte potenserer effekten av alkohol og andre stoffer med sentraldepressiv/dempende effekt. Dette er en viktig grunn til at man skal være meget forsiktig med denne blandingen. Det kan, i store doser, gi akutt overdose fordi kodein og alkohol forsterker hverandres virkning. Det er det akutte.
I tillegg har du det mer langvarige. Pinex forte inneholder ganske store mengder paracetamol. Paracetamol i kombinasjon med alkohol er ikke bra for leveren din i det lange løp. Egentlig er paracetamol mer skadelig for kroppen din i lengden enn kodeinen i pillene. Når det gjelder avhengighet er derimot kodein og alkohol ganske risikable å bruke – ikke minst i kombinasjon.
Anbefaler deg å være forsiktig og kanskje ta en tur til legen for å sjekke om helsetilstanden din er OK.