Min sønn er avhengig av heroin

Min sønn er rusavhengige 7 år og 3 av dem bruker han heroin. Vi bor i Bergen. Han er 24 år gammel. Han vil ikke gå til fast lege. Hvor han kan få hjelp eller å snakke med noe om det? Første trin til å slutte? han kjøper medisiner på svart marked som har det samme virknig som heroin og han mener at han sluttet med den. Men effekt det samme. Han er syk og psykisk er ikke normalt. Jeg er redd ham nå. Var så snill svar konstruktiv hvis du kan det . Jeg er lei å høre bare bla-bla tilbake. Jeg kan ikke mer hjelpe til ham, har ikke krefter. Jeg helt utslitt og deprimert.
Med vennlig hilsen NN

Mann, 24 år fra Hordaland
(Spørsmålet er anonymisert. Admin.)
RUStelefonen svarer:
Forstår at du er veldig bekymret og sliten. Du behøver all støtte før at denne situasjonen blir annerledes før deg. Du trenger noen som kan hjelpe deg, uansett om sønnen din vil slutte eller ikke. Sønnen din vil ikke snakke med lege, men han kan ikke hindre deg i å snakke med noen.
Hvis din sønn ønsker skikkelig behandling, kan han få det. Men han må høyst sannsynlig ville det selv – det skal mye til å få til tvangsbehandling. Din sønn kan både få hjelp til å slutte og/eller hjelp til å finne medisiner som passer for ham og som vil gi ham et bedre liv. Men vi tenker at slik situasjonen er for deg nå, trenger du først og fremst hjelp til å mestre din egen situasjon.
Du kan kontakte et familievernkontor i Bergen og få hjelpe av dem til å ordne situasjonen hjemme.
Du har sikkert en fastlege. Snakk med legen din om du kan få en henvisning til å snakke med noen på Bergensklinikkene. Der er de flinke, og de har også tilbud til pårørende. Hvis du mener at din sønn er så psykisk syk at han ikke forstår selv at han trenger hjelp, bør du spørre legen din om hvordan dere kan få til behandling for ham.
Hvis din sønn er aggressiv og truer med vold, bør det stanses umiddelbart. Du kan snakke med politiet om det (ring 112 eller 02800). Du kan også snakke med et krisesenter, de er vant til å hjelpe kvinner i din situasjon. Vi anbefaler deg også å henvende deg til et N.K.S Senter før pårørende til rusavhengige, der du kan få støttesamtaler og veiledning.