Min bror er rusmisbruker og har ikke noe fast sted å bo

Hei!
Jeg er i Bergen men har en storebror på 25 år som når bor i [red.: fjernet for å ivareta anonymitet] hos en kamerat. Der kan han ikke alltid bo. Egentlig så bodde han i [red.: fjernet for å ivareta anonymitet] med en annen- men han ville ikke ha broren min der lengre- grunnet noe pillebruk.
Hvor kan broren min bo? Jeg prøver å lete på finn.no men det han ruser seg jo, så det er vanskelig å finne et sted å bo. Han har snakket med NAV og NAV gjør absolutt ingenting. Hva skal jeg gjøre?
Hilsen bekymret lillesøster.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du har en storebror som på grunn av blant annet rusproblemer, ikke har noe sted å bo.
Sosialtjenesteloven § 27 pålegger kommunene å finne midlertidig botilbud for de som ikke klarer det selv. Tjenesten vil være aktuell i akutte situasjoner, for eksempel ved brann, utkastelse, familie- eller samlivsbrudd. Midlertidig botilbud er et tilbud som ikke er ment å vare over tid, men som skal avhjelpe akutt bostedsløshet. Med akutt bostedsløshet menes at tjenestemottaker ikke har et sted å sove og oppholde seg det neste døgnet.
Er du i en nødssituasjon uten noe sted å bo, har NAV plikt til å hjelpe deg med å finne midlertidig sted å bo dersom du oppholder deg i kommunen.
Det er ikke noe krav om at tjenestemottaker selv først må ha forsøkt å finne et botilbud. NAV-kontoret må faktisk finne et botilbud til tjenestemottakere som ikke klarer dette selv. NAV-kontoret må også følge opp at tjenestemottaker faktisk har et sted å være, det vil si at botilbudet er tilgjengelig for tjenestemottakeren.
Du kan altså ta kontakt med NAV i kommunen der han bor. Hvis han har tatt kontakt selv, og opplever å bli avvist, kan han ta kontakt med Pasientombudet i Agder. Eventuelt kan han også kontakte jussbuss, for gratis juridisk rådgivning. De kan hjelpe han med å klage.