Man får vel abstinenser ved å slutte på Subuxone?

Hei.
Jeg er innlagt på Aker sykehus i Oslo, på avrusning enheten.
Jeg har vært helt rusfri i 4 år, men skal nå trappe ned 8 mg på fem dager. Er med i ett prosjekt : naltrekson prosjektet, så skal begynne på dette. Så planen min i samarbeid med sykepleierne her er å trappe ned 8 mg subuxone på fem dager, så være ca 5 dager på null mg, og deretter få injiseringen med naltrekson.
Er av de som jobber her påstår at jeg ikke vil kjenne noe abstinenser og at alt bare er innbilning. Har jo selv erfaring med å gå av både det ene og det andre og også subuxone, og vet det ikke stemmer. Men slike mennesker gjør meg usikker. Jeg vil vel komme til å få en del abstinenser?
Hilsen jente 28 år 🙂

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er fullt mulig å få abstinenser når en går av et preparat som Subuxone. Subuxone er et syntetisk opioid, som ved brå seponering kan fremkalle abstinenssymptomer som ligner på en (kraftig) forkjølelse/influensa, med kulde/hetetokter, verking i kroppen osv. I følge Felleskatalogen skal seponering foregå ved langsom nedtrapping. Hvordan en opplever abstinenser varierer dog veldig fra person til person, og kan være styrt av blant annet egne forventninger, nedtrappingsintervall og motivasjon. Det er flere som oppgir at de ikke har fått noen abstinenssymptomer ved nedtrapping på Subuxone. Det sykepleieren har sagt er dermed ikke automatisk feil, da det er flere faktorer som spiller inn.
På den annen side, å trappe ned 8 mg på 5 dager er veldig fort og vi ville være meget overrasket hvis du ikke fikk abstinenser av dette. Vår erfaring med andre brukere tilsier at det ikke er vanlig å trappe ned folk så raskt, nettopp på grunn av abstinenser. Kan det ha vært en misforståelse mellom deg og sykepleieren? Vi har ikke hørt om så rask nedtrapping tidligere.
Det beste du kan gjøre er å tenke at abstinenser er noe som kan komme, og at du får gjøre det beste ut av det den tiden du er på avrusningsenheten. De er vant med å håndtere abstinenser der, og hvis det er slik at du ikke opplever noen særlige abstinenser, så er jo det bra!
Lykke til med naltrekson-prosjektet og videre rusfrihet!