Like fotspor som mor

Hei. Jeg er en jente på 21 år gammel. Min mor har vært rusmisbruker i 12 år og er nå på behandling for 4 gang. Jeg har vist om dette i 4-5 år og sett hvordan ting virkelig kan gå. Min far døde av overdose på heroin når jeg var 4 år gammel. Så mine spm er vel hvorfor jeg valgte og røyke hasj første gang, og igjen etter det. Jeg valgte till og med og prøve kokain, flere ganger etter det. Prøvd også amfetamin (som mor sliter med) flere ganger. Har begynt og smake litt på forskjellige tabletter som, rivotril, sobril og valium. Jeg vil egentlig ikke gå i de samme spora som foreldra mine, men dette får meg til å glemme og ikke være deprimert hele tiden. Så hva jeg holder på med veit jeg ikke selv..

Kvinne, 21 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det du holder på med, kan jo kalles eksperimentering med rusmidler. Du forteller om en rekke forskjellige rustyper og medikamenter du har prøvd. Du forteller også om en tøff oppvekst der begge dine foreldre har brukt rus, din far døde av en overdose. Du har hatt et veldig vanskelig utgangspunkt, og det er derfor fornuftig av deg å ta tak i dette nå før du risikerer å havne i et misbruk det kan være vanskelig å komme seg ut av.
Du spørs hvorfor du prøver ut rusmidler, og vi regner med du vil kjenne deg igjen i noen av disse punktene:
Hvorfor prøver noen narkotika?
> Det virker spennende eller morsomt.
> De er nysgjerrige på hvordan det er.
> De andre gjør det, og de ønsker å være del av et sosialt fellesskap.
> De har lyst på rusopplevelser.
> De har problemer med skole/familie og presset fra samfunnet.
> De ønsker å rømme fra virkeligheten fordi de har det så vondt inni seg, eller fordi hverdagen er så vanskelig å forholde seg til.
> Det bare skjer som del av ungdomstiden.
Noen fortsetter med narkotika fordi:
> De liker rusen.
> Livet virker kjedelig uten rus.
> De har blitt vant til å være ruset og synes livet er komplisert og vanskelig å takle uten bruk av rusmidler.
> De føler press fra venner.
> Noen opplever at de får abstinenser (kjipe bivirkninger) etter at de har brukt narkotika, noe som gjør at de bruker mer for å døyve abstinensene.
> Noen har blitt avhengig av narkotikaen.
Hva gjør jeg?
Vi anbefaler deg på det sterkeste å finne noen du kan snakke med om situasjonen din. Du kan enten gå til din fastlege og be om henvisning til psykolog eller en annen samtalepartner du kan snakke med. Du kan også henvende deg på en helsestasjon for ungdom hvor du enten kan snakke direkte med dem, eller de kan hjelpe deg å finne et passende tilbud.