Jeg trenger råd. Kjæreste som ruser seg

Det er en gutt jeg har forelskes meg i. Jeg er veldig glad i han og vil ikke miste han. Han er still, forsiktig, omtenksom, jobber og gjør egentlig alt bra, men det plager meg at han røyker weed. jeg tørr ikke snakke for mye om det til han, for jeg er red for at om jeg ber han om og velge mellom meg og weed…. så vil han velge weed? jeg vil bli knust, jeg klarer ikke tanken på å såre han med og slå opp. jeg vill ikke slå opp heller for min egen del, samtidig tenker jeg mye på meg selv, er det bra jeg er i et forhold men en gutt som røyker weed? Han har innrømt selv at han har et problem, men forsetter med det likevel… jeg har sakt til han an at jeg vil han skal slutte, men han sier selv at han ikke kommer til og gjøre det. jeg blir så leg meg. når jeg er med han blir jeg så glad, men når weed kommer inn i bilde, føler jeg tom innvendig, jeg vet hva stoffet gjør mot han, jeg vet hva som har blitt fortalt, av folk med erfaring. Han respekter at jeg ikke liker det, han vil ikke spørre meg en gang om jeg vil prøve det, så det går ikke utover meg i det området. men jeg er redd… redd for han, og forvirret, jeg elsker han for mye til og slå opp, men vet jeg antagelig må komme til og gjøre det hvis dette fortsetter… men jeg vil ikke…

Kvinne, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er tydelig at du opplever mye ambivalens i forhold til det at kjæresten din røyker hasj/weed, og det er ikke uvanlig. Du er glad i ham, og vil ikke miste ham. Men, samtidig opplever du hasjrøykingen hans som et problem, og noe han ikke vil gjøre noe med.  Det er alltid en prosess å bestemme seg for å gå eller å bli, og vi kan ikke si hva du bør gjøre. Usikkerheten, og vurderingen frem og tilbake, kan og bør ta tid. Men, det vi vil anbefale deg er å respektere deg selv og dine egne grenser. Den usikkerheten du kjenner på nå vil ikke bli bedre hvis det ikke blir noen avklaring. Over tid vil også ambivalensen og usikkerheten kanskje slite veldig på forholdet.
Du må også huske på at det ikke ditt ansvar å få han til og slutte med hasj/weed. Det er heller ikke ditt ansvar om han blir lei seg hvis du gjør det slutt. Når du er redd for at han velger weeden foran deg, innser du at han har et valg som du må respektere. På samme måte må han respektere dine valg. Hvis han er glad i deg og ønsker å fortsette forholdet vil han kanskje til og med vurdere sin bruk av hasj/weed. Du hjelper altså hverken deg selv, eller han, ved bare å ta hensyn til han.
Du er ikke alene om å være i en situasjon med en kjæreste som bruker rusmidler, og som opplever at det kan være veldig vanskelig. Vi har derfor skrevet en artikkel om «Kjæresten min ruser seg, hva gjør jeg?» som kan være til nytte for deg i din situasjon.