Ibux

Hei. Jeg sliter litt med depresjon i det siste og har nå tatt 3ubux. Det tilsvarer 1800mg. Er det farlig og vil jeg få bivirkninger? Jeg er bare svimmel nå men det er ingen hjemme og vil ikke fortelle noen om det..

Kvinne, 15 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Du sier du har tatt tre Ibux fordi du sliter med depresjon.  Alle medisiner kan være farlige i for store doser. Den dosen du har tatt er stor, men ikke så stor at det vil få alvorlige konsekvenser.
RUStelefonen er ikke en akuttjeneste. Hvis du trenger informasjon om legemiddelbruk raskt, bør du ringe Giftinformasjonen. De har åpent hele døgnet og kan masse om legemidler.
Hvis du er deprimert og har det vanskelig på en eller annen måte, er det alltid best å snakke med noen om det. Det trenger ikke være foreldrene dine. Du kan snakke med helsesøster på skolen, med en helsestasjon for ungdom eller du kan kontakte en av de følgende (KILDE: Ung.no):
Kors på halsen
Kors på halsen – Røde kors’ samtaletilbud for deg under 18 år. I Kors på halsen kan du snakke anonymt og gratis med en voksen om det DU er opptatt av på telefon, chat eller mail. Telefonnummeret er 800 333 21, og du finner chat og mail på korspahalsen.no. På nettsiden er det også et forum hvor barn/ungdom svarer på hverandres innlegg.
Telefonen er åpen mandag-fredag klokken 14:00-20:00, chatten er åpen mandag-fredag 17:00-20:00, og mail kan sendes når som helst. Alle mail besvares innen to døgn, eller mandag etter helg. Alle henvendelser besvares av frivillige med god opplæring i å lytte, støtte og snakke med barn og ungdom. De har taushetsplikt om det du forteller.
Kirkens SOS
Kirkens SOS tilbyr et lyttende medmenneske for mennesker i krise via krisetelefonen 815 33 300, teksttelefonen for døve 55 32 56 97, Grønn linje for Forsvartes personell og via SOS-meldinger på denne nettsiden.
Alarmtelefonen for barn og unge 116 111
De fleste barn har det godt, med god familie og et hjem. Men noen barn opplever omsorgssvikt, overgrep og vold. Kjenner du noen som lever under slike forhold? Eller lever du selv under slike forhold? Ring Alarmtelefonen, de vil hjelpe deg. Ring selv om du er i tvil! Erfarne vakter tar telefonen hver dag mellom 15:00 og 08:00. I helgene er linjene åpne hele tiden.