Hva skal jeg gjøre?

Hei! Jeg og min mann skal flytte fra hverandre. Han har et alkoholproblem der han ikke klarer å stoppe når han drikker(han drikker ikke ofte ,3-4 ganger i året) og han blir veldig full, nesten sannseløs. Han kan bli veldig kverulantisk og ufin i munnen og han har innrømmet at dette har gått ut over meg. Vi har vært sammen i 9 år og hans problemer har han ( i følge sin nære familie) hatt siden ung alder. Vi fikk en sønn for fire år siden og jeg har til nå klart å «glatte over» og beskyttet vår sønn fra å oppleve faren sin full. De siste to årene har vi hatt problemer, men ikke klart å finne en løsning. Vi har vel ikke tatt tak i de egentlige underliggende problemene i vårt forhold før nå. Det jeg lurer på er om når vi nå skal på mekling og bli enig om en samværsavtale, skal jeg da fortelle om min bekymring for at han ikke skal klare å la være å drikke når sønnen vår er hos ham, eller skal jeg la det ligge? Han har gjennom vårt samvært alltid lovet å «skjerpe» seg når han har hatt en fyllefest, men ikke klart det. Jeg er veldig bekymret!! Det hører med til historien at mannen min var ungkar da vi møttes, hadde da aldri vært i et forhold og at han til tider ( det også i følge hannes nære familie) drakk mye. På tross av disse problemene vil jeg beskrive ham som en flott far som er dedikert og omsorgsfull!!! Jeg ønsker at sønnen vår skal ha et flott og positivt samvær med faren sin og gjerne en 50-50 fordeling. Så jeg lurer altså på: Skal jeg være ærlig om mine bekymringer?

Kvinne, 49 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Takk for ditt innlegg. Vi håper du har noen som hjelper og støtter deg i denne situasjonen (har du ikke det, kan du kontakte oss og vi vil gi deg tips).
Til ditt konkrete spørsmål, så synes vi absolutt at du bør nevne din bekymring når dere skal til mekling. Det er tydelig at dette er langt fremme i din bevissthet og noe du tenker en god del på. Det handler ikke om å straffe ham eller gjøre livet hans vanskelig. Dette handler rett og slett om barnets beste. Deres sønn har ingen mulighet til å uttale seg selv om saken og han må være absolutt første prioritet. Når det er sagt, så trenger du ikke legge dette fram som at din eks er en tung alkoholiker og ute av stand til å være sammen sin sønn. Du kan formulere dette som en bekymring og ta utgangspunkt i spørsmålet om hvordan du kan være trygg på at han skal være edru når han er sammen sønnen.
Det finnes ingen fasit på hvordan man skal få til dette, men du bør ta det opp. En mulighet er at eksen din – hver gang han skal være med sønnen – tar Antabus. Dette er et medikament som gjør at du blir dårlig av alkohol. Hvis en slik avtale skal inngås er det viktig at det gjøres i åpenhet og i enighet. Han må da ev. ta Antabus under oppsyn – i alle fall i begynnelsen. Skal de være sammen i mer enn tre dager, bør han ta en Antabus til for at virkningen ikke skal gå ut.