Hasj, depresjon?

Hei, er en gutt på 17 som lurer på om hasj kan «fucke» meg opp fordi jeg på begge sider av slekten har personer som har vært plaget med depresjoner til tider. Lurer pga at jeg vet om veldig mange som har prøvd det til tider. Lurte derfor på om hasj kunne trigge psykoser eller psykisk sykdom som vil påvirke meg langt fram i tid, med tanke på at psykisk sykdom ligger i slekta? Kortvarige psykoser som vil oppfattes som skremmende under rusen er ikke skrekken. Lest noen skrekkhistorier og derfor jeg lurer for å ikke gjøre noe dumt. Tatt 3 drag av en joint på en festival i sommer og aldri ellers. Vil helst ha et reelt svar og ikke at man ikke burde prøve i det hele tatt, vet mye om skadevirkninger osv. Bare i assosiasjon med om jeg en gang i framtiden skulle ta en rolig kveld å teste ut med noen kompiser jeg stoler på. IKKE snakk om langsiktig bruk, fordi er veldig opptatt av helsa og vet det egt er skadelig. Men som en engangstest for å teste ut bare. Takk for svar!

Mann, 17 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Skadeligheten av cannabis er diskutert. Akutt, som du er opptatt av, vil bruken kunne gi angstanfall og hallusinasjoner, men også nedsatte psykomotoriske evner og kognitive evner.  Ofte er den rusede klar over at dette ikke er virkelige fenomener, men hallusinasjoner fremkalt av cannabis. Imidlertid kan virkelighetsforståelsen svekkes ved inntak av høyere doser, eller hos personer med en spesifikk disposisjon, og dermed resultere i en cannabispsykose. Du er muligens i kategorien «spesifikk disposisjon», og bør være oppmerksom på dette. Symptomene på en slik psykose ligner det vi ser ved andre rusutløste psykoser og ved akutt schizofreni, men cannabispsykosen går over etter en kortere tid ved avholdenhet. Hvor lang tid det vil ta, avhenger av mengden på inntaket og ikke minst på hvor sterkt disponert du er for senskader.
Om cannabis/hasj fører til depresjon er også omdiskutert. For ganske mange kan hasjrus utløse akutte depresjoner – der og da når man er rusa – men for de fleste går dette over med en gang man blir nykter. Men for deg – dersom du er disponert for depresjon – kan det ta lengre tid før du blir bedre. Generelt gjelder regelen at jo oftere og mer du bruker, desto større er sjansen for å få problemer. Én gangs bruk gir neppe noen skader, og det er ofte folk ikke får noen rus de første par gangene de prøver hasj.
Studier viser en klar overhyppighet av schizofreni etter bruk av cannabis i tidlig alder. Evidensen er sterk for at det er en høyere risiko ved mer omfattende bruk eller bruk av cannabis med høyere THC-innhold (dose-respons forhold). Endelig kausalitet (årsakssammenheng) er ikke etablert og det er stilt spørsmål ved sammenhengen fordi man ikke har sett noen økning i forekomsten av schizofreni til tross for en betydelig økning i bruken av cannabis.
Vi anbefaler deg å lese våre sider om cannabis.