Fleinsopp hodepine

Hei.
Spiste sopp for nøyaktig to uker siden, rundt et gram med spiss fleinsopp. Jeg lå alene i sengen under mesteparten av «turen». De to-tre første timene var ganske anstrengende, hvor jeg var usikker/redd/ motsatte meg opplevelsen. De siste to-tre timene var bra, var munter med flere latteranfall.
I tiden etterpå har jeg opplevd vedvarende hodepine, med bare få opphold (etter litt selvdiagnosering på Internett, virker det som spenningshodepine, trykkende hodepine, lett kvalme osv). Har også opplevd angst og periodevis nedstemthet (som forsåvidt også er symptomer på spenningshodepine). Da jeg vanligvis ikke har noe særlig med hodepine begynner jeg å bli litt bekymret. Vet du hva årsaken til en slik hodepine kan være? Om det er flere som opplever dette (lest om et par tilfeller på Internett, uten at jeg ble klokere på årsak)?
Ved tidligere bruk har jeg ikke opplevd lignende.
Mvh

Mann, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Fleinsopprusen kan være morsom, men også ubehagelig, og opplevelsen du beskriver er ikke uvanlig. Virkningene av fleinsopp kan variere fra gang til gang, og det er også mulig å få hodepine. Vanligvis er ikke slike symptomer farlige.
Stress, bekymring (for eksempel drive med «selvdiagnostisering på Internett») og negative tanker kan negativt påvirke restitusjonsprosessen. Vi vil derfor råde deg å ta det med ro en stund og se om det går over. Prøv å finne ro i kroppen og hodet. Søk avledning. Snakk med gode venner. Unngå alkohol, nikotin, kaffe og rusmidler.
Hvis hodepinen, mot formodning, ikke gir seg etter en stund kan det være lurt å forhøre deg med fastlegen din, for å være på den sikre siden.