Er 1 joint farlig?

Hei, jeg lurte på noe! Er det farlig å ta en joint (hasj) en gang? Og da ønsker jeg ikke svar om «ja, fordi du kan bli avhengig osv.. men er den ene jointen veldig skadelig for kroppen i seg selv?

Kvinne, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
En joint er ikke skadelig for kroppen i seg selv. Du kan sammenlikne det med å røyke en sigarett når det gjelder skade på lungene osv.
Noen mennesker er veldig disponerte for psykiske problemer. De har kanskje en del angst allerede og blir lett påvirket generelt. For dem kan det være veldig ubehagelig å røyke cannabis. De kan få akutt angst og depresjoner som det kan ta lang tid å komme over selv om de bare prøver en gang. Dette gjelder kun en liten del av befolkningen; for de aller fleste er det ikke farlig å røyke hasj en gang.