Hei. Jeg sendte denne tjenesten et spørsmål forrige uke, og fikk et svar som forvirret meg veldig. Jeg trodde dette var en seriøs hjelpetjeneste med erfarne fagfolk som faktisk leste gjennom spørsmålene, og kom med skikkelig – for ikke å snakke om hyggelige – svar. Mitt spørsmål var om jeg kunne ha blitt dopet på nyttårsaften i år, da jeg var på en fest med venner, og fikk en brå blackout som varte et fåtall timer, med kun få glimt av hva som skjedde, hvor venner av meg sa jeg ikke kunne snakkes med, og en gutt jeg var venn hadde sex med meg. Svaret jeg fik av dere var at dette kunne ikke dere svare på i det hele tatt ettersom det var ni måneder siden hendelsen, dere hadde ikke informasjon om hva jeg drakk, og at dere ikke visste hva de andre ruset seg på. Med en hilsen om at jeg da i fremtiden måtte være mer forsiktig med rusmidler. Først og fremst: At hendelsen fant sted for ni måneder siden, har overhode ikke noe å si. Om det så skjedde for ti år siden, ni måneder eller ni dager siden, endrer ikke det hendelsen i det hele tatt. Og at dere tar opp dette som et argument for å ikke komme med noe ordentlig svar, er useriøst og usaklig. For det andre, ja, jeg burde tatt med hva jeg drakk: En flaske hvitvin, som jeg har drukket ved flere anledninger før, og aldri opplevd noe lignende (nei, jeg hadde ikke spist for lite den dagen.) Og så kan det virke som dere som har besvart dette spørsmålet har oversett en veldig grunnleggende ting: at jeg ikke tok i mot noe dop. Det er derfor jeg spør dere: kan jeg ha blitt dopet? Noe jeg ikke hadde spurt om hvis jeg hadde sagt ja til dop. Jeg som person ville aldri dratt på en fest hvor folk ruset seg, og så vidt jeg så, var det ingen som ruset seg på festen. Om noen gjorde, har ikke jeg som er sytten år så mye kunnskap om hva slags dop de ruste seg på. Men nei, jeg så ingenting. Og nei, jeg tok ikke imot noe som helst. Men om det som kan ha vært involvert var voldtektsdop, som jeg mistenker, så tviler jeg på at de som var på festen hadde gått rundt åpenlyst og dopet seg selv med et slikt dop. Selv om jeg ikke har så vanvittig mye kunnskap om dette, eller er fagfolk slik som dere, så vet jeg nemlig at et slikt dop vanligvis gis til offeret i det skjulte. Gjerningsmannen pleier da vanligvis ikke ta det selv på gøy. Neste gang noen strekker seg ut til dere her for hjelp, anbefaler jeg dere og ta spørsmålet seriøst, lese ordentlig gjennom det, og samle sammen et ordentlig svar, ikke bare tomme argumenter som ikke stemmer overens med et spørsmål dere tydeligvis ikke har lest ordentlig nok gjennom.

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hvis du føler at du ikke har blitt behandlet på en hyggelig måte, er det veldig beklagelig. På bakgrunn av den informasjonen du ga oss, ville det vært uansvarlig av oss å spekulere i hvorvidt du var blitt dopet ned eller ikke. Hvis vi tar utgangspunkt i forskning rundt «spiking» som dette kalles, tilsier statistikken at du ikke har blitt dopet ned. Men generell statistikk kan ikke overføres til enkelttilfeller. Derfor valgte vi ikke å spekulere. Vi vil fortsatt ikke spekulere. De reaksjonene du hadde kan meget godt ha kommet av vinen. Svaret på spørsmålet ditt er fortsatt at vi har rett og slett ikke grunnlag for å si ja eller nei.
Du sier at «slikt dop [«voldekstsdop»] vanligvis gis til offeret i det skjulte». Vi vet ikke hvor du har fått dette fra, men de undersøkelsene vi kjenner til på dette temaet, sier noe annet. De sier at de veldig mange tilfeller har «offeret» tatt stoffet med viten, og altså ikke i det skjulte.
Den sexepisoden du opplevde, stilte du ikke spørsmål om. Hvis du tror at du har blitt voldtatt må du gå til politiet med det. At noen har hatt sex med deg uten ditt samtykke, er et overgrep, uansett om du ble dopet ned eller ikke.
Vi er glad for din tilbakemelding og skal ta den til oss. Samtidig står vi ved vår filosofi om ikke å spekulere i ting som kan føre til at folk blir mer bekymret enn de behøver.