Dexamfetamin/metamina

Jeg er beskymret på vegne av en beskjent som snart skal i oprasjon.(2uker)
Han bruker sine faste reseptbelakte medisiner og en som han tar uten resept å kjøper på «gaten» imens han venter til egen resept på den.
Dette utgjør at han ikke gidder å nevne til legen om medisinen dexamfetamin/metamina, som er blitt lest skal virke blodfortynnende å at blodfortynnense medisiner må avtales med lege før oprasjon. Er dette farlig? Han sier han skal slutte 4 dager før oprasjon, skal jeg høre på han når han sier at det går greit å gjøre det slikt?
Har dere noen svar på dette som jeg kan forholde meg til?
Mvh
Beskymret venn.

Kvinne, 24 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg, har du en venn som kjøper dexamfetamin/metamina på gaten og bruker dette i tillegg til sine faste medisiner. Din venn skal nå opereres og du er bekymret for hans helsesituasjon i forbindelse med dette.
Du kan ta dette opp med din venn på en rolig og avslappet måte. Du kan si til ham at det kan være risikabelt og føre til komplikasjoner hvis han har tatt dexamfetamin/metamina før operasjonen. Det kan innvirke forstyrrende på narkosemedisiner og bedøvelse. Dexamfetamin/metamina er sterkt sentralstimulerende og det er ikke heldig å ta dette før en operasjon. Vi tenker du kan oppfordre din venn på det sterkeste til å fortelle om alle medisiner han bruker – enten han kjøper det på gata eller får det av legen – før operasjonen. De som skal operere ham bør vite om dette.
Hvis din venn ikke vil at du skal si noe, kan du nevne det for fastlegen hans som igjen kan informere sykehuset. Du må selv vurdere om du skal stole på ham eller ikke. Du kjenner ham – det gjør ikke vi – og du vet best om han er til å stole på eller ikke. Det aller beste er nok å be ham gjøre det selv. Hvis du skal snakke med lege/sykehus om dette, bør du kanskje si det til vennen din: at du kommer til å si fra og hvorfor.
PS: dexamfetamin/metamina er regnet som narkotika når det kjøpes ulovlig på gaten. Men han/du trenger ikke vær bekymret for at han skal få straff. Helsepersonell informerer bare ytterst sjelden, og i helt spesielle situasjoner, om rusbruk til politiet.