Dere anbefaler pseudovitenskap

Hei
Jeg har pr. epost vært i kontakt med flere av norges, sveriges og verdens ledende cannabisforskere. Mange av dem sier at Thomas Lundqvist er helt på bærtur, med pseudovitenskap, løgner og overdrivelser om cannabis. Hvorfor anbefaler dere hans metode, når norske rusforskere som Hans Olav Fekjær tydelig sier i sin bok RUS at slike overdrivelser (å hele tiden snakke om kronisk bruk, hva som KAN skje osv.) er med på å minske tilliten og gjøre at brukere undervurderer farene ved rusmidler? Sverige er i ferd med å bli en outsider i europeisk narkotikapolitikk, er det ikke på tide at dere i det minste slutter å anbefale kvakksalvere og fanatiske løgnere? Lurer på om dere våger å svare på dette, og våger å bytte grunnfilosof til en som er mer sannferdig, som f.eks. Wayne Hall eller et opplegg fra Nederland.

Mann, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan være enige i at Sverige – og Norge har hatt en tendens til å være temmelig moralistiske i sin ruspolitikk. Ruspolitikk er et følsomt tema og derfor er mange politikere redde for å fremme synspunkter som strider mot sedvanen og som kan føre til at de mister velgere. Flere stater i USA og en del europeiske land tar nyere forskning inn over seg og tilpasser politikken til det. Hvor veien går i Norge, vil tiden vise.
Når det gjelder forskning, så er Hall en autoritet på feltet, ingen diskusjon om det. Grunnen til at det kan oppfattes som vi støtter oss til Lunqvist, er nok at mange av hasjavvenningsprogrammene som tilbys er etter hans modell. Når vi har direkte kontakt med brukere, pleier vi anbefale Lundqvist sin beskrivelse av «hva skjer når jeg slutter med hasj?» i hasjguiden. Det er nemlig en ganske god beskrivelse av mulige bivirkninger/abstinenser når man slutter med hasj.
En del brukere reagerer på informasjonen i brosjyrene våre om cannabis. Der er det en del formuleringer som ikke er heldige; de er unøyaktige og vi har ikke dekning for å generalisere slik vi gjør der. Her er to avsnitt som bør og skal revideres:
Kronisk ruspåvirkning: Dersom man har røyket jevnlig over en lengre periode, lagres det THC i fettvevet i kroppen og i viktige deler av hjernen.Du kan da bli gjennomgående mer passiv og få et lavere energinivå. Den akutte rusen får nå en ny funksjon ved at man røyker for å føle seg normal og våken. Kronisk rus avhenger av hvor lenge og hvor mye cannabis man har inntatt.
[…] Man kan også lettere glemme avtaler og få problemer med å vurdere tid. Evnen til planlegging og refleksjon over det man opplever kan bli dårligere, og man lever mer her og nå. Opplevelsen av å ikke forstå menneskene rundt seg eller at de rundt ikke forstår en, er kjent for mange. Ensomheten kan føre til isolasjon.
Både påstanden om kronisk rus og formuleringen «Opplevelsen av å ikke forstå menneskene rundt seg eller at de rundt ikke forstår en, er kjent for mange. Ensomheten kan føre til isolasjon.», er i beste fall unøyaktige.
Vi trenger hjelp og innspill fra brukere som deg, folk med kompetanse og erfaring som i mange tilfeller går utenpå vår. Vi er takknemlige for at du tar deg tid til å gi tilbakemeldinger og vi skal ta det til etterretning. Det tar lang tid, det er vi klar over, men vi kommer etter.