Bøtelagt for cannabisbruk

Hei! I midten av august i år ble jeg beklageligvis huket inn av politiet pga mistanke om hasjmisbruk. De kom på døra midt i akten og jeg ble tatt med på stasjonen for urinprøve og avhør. Jeg tror jeg var heldig, ettersom jeg satt igjen med vel under 0,5g. Det hele endte med en enkel bot. Jeg har ennå ikke mottatt denne, da stoffet jeg var i besittelse av er inne til div. prøver antar jeg.
Min bekymring er at jeg skal i luftforsvaret i Januar. Jeg er til tider MEGET psykisk utslitt pga dette, da jeg er redd for om dette får alvorlige konsekvenser, som at forsvaret ikke vil ha meg. Jeg er særdeles motivert for førstegangstjeneste og befalskole. Jeg er forberedt på at spesialstyrker er uaktuelt.
Kan dere hjelpe meg å få oppklart i dette??

Mann, 19 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du har blitt tatt for bruk og besittelse av cannabis. Slik vi forstår det, må dette ha skjedd etter at du ble fordelt på sesjon del 2. Uansett vil Forsvaret foreta en ny bakgrunnsjekk hvor dette vil komme for dagen.
Både bruk og mindre besittelser av narkotika blir som regel straffet med et forelegg. Forelegg, i motsetning til forenklede forelegg, vil stå på uttømmende politiattest hele livet.  Vi vet at forsvaret på generell basis ikke godtar søkere som har blitt straffet for narkotikabruk/besittelse. Det er mange som blir diskvalifisert fra tjeneste, og bruk/besittelse av narkotika er en av årsakene. Du kan lese selv på forsvaret sine hjemmesider, at det er vanskelig å si om en enkelt anmerkning på vandelsattesten («rullebladet») gjør deg diskvalifisert til tjeneste. Dette vurderes individuelt, blant annet med hensyn til alder, gjerningstidspunkt og hvor lenge det er til du skal møte til militærtjeneste, type innkalling, gjentakelser og helhetsvurdering.
Det ser desverre ut som om det blir vanskelig for deg å gjennomføre dette, men vi anbefaler deg uansett å forsøke å komme inn. Du kan jo også ringe forsvaret selv på 03003 og forhøre deg litt om din sak. Vi håper det ordner seg for deg. Hvis du ønsker å snakke mer om dette, kan du også ringe oss eller chatte med oss.