Behandling for avhengighet av sovetabletter

Ei venninne av meg sliter med avhengighet av sovetabletter. Går til mange forskjellige leger for å få resepter. Er veldig bekymret for henne. Er det noen behandlingssteder dere spesielt vil anbefale. Hun er i begynnelsen av 40 årene og har tidl vært innlagt for dette men har nå fått tilbakefall

Mann, 40 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret og vi tror det er veldig viktig at venninnen din har folk rundt seg som støtter henne. Det er mange behandlingsteder på Østlandet som tar i mot pasienter med medikamentavhengighet. Det beste er nok å gå på fritt sykehusvalg sine nettsider og se litt på hva slags steder som finnes.  Øverst til venstre ser du at du kan velge sykdom og behandling. Da velger du «rus og avhengighet», «vanedannende medikamenter» og «Helse sør-øst». Da får du opp de ulike tilbudene. Du kan for eksempel lese om Borgestadklinikken her, men generelt kan vi anbefale alle behandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten. Hvordan pasienten trives har i stor grad med personkjemi med de ansatte og gjøre, og det er vanskelig å forutsi.
Andre tips
Vi anbefaler deg og din venninne å sjekke ut NADA-akupunktur. Vi kjenner til flere som har hatt veldig god nytte av dette i forbindelse med medikamentabstinenser. På stiftelsen Retretten driver de med det. Det ligger i Oslo (og en liten avd. på Årnes). Her finnes du/dere NADA-protokollens akupunkturprogram.
Konferer med helsepersonell når det gjelder eventuell nedtrapping. Skal hun institusjonaliseres, trapper de henne ned der, men skal hun ikke det, er det viktig å få gode råd om nedtrapping.