Barnefar og anabole steroider

Hei!
Har akkurat vært gjennom en sak med barnevernet hvor de anbefaler far på det sterkeste å kun ha barna annenhver helg og en ettermiddag i uka… Han bruker anabole steroider (dette vet jeg med 100% sikkerhet!) men svarte så klart nei da barnevernet spurte…. Barna har det ikke bra hos han men barnevernet mener det ikke er ille nok til å nekte han samvær… Er det virkelig sånn at han kan slippe å bli testet for dette?? Det er jo ulovelig og uten tvil grunnen til at barna går for lut og kaldt vann…
Kvinne fra Telemark

RUStelefonen svarer:
Vi jobber med rusmiddelbruk. Steroider regnes ikke som rusmidler. Du kan snakke med Dopingtelefonen om dette spørsmålet.
På generelt grunnlag kan vi si at når det gjelder spørsmålet om de kan kreve prøver av ham, er nok dette en vurdering de foretar i hvert enkelt tilfelle. Du kan i aller høyeste grad melde fra om dette til barnevernet hvis de ikke allerede har fått den informasjonen. Steroider er forbudt å bruke i Norge, og dette bør barnevernet være klar over. Er de ikke det, kan du informere dem om det.