Alkoholproblemer

Hei. Jeg stiller spørsmål til hva som kan være årsaken til oppførselen min når jeg drikker alkohol. Det har gått greit i perioder, men de siste månedene har vært en katastrofe. Omtrent hver gang jeg drikker blir jeg så full at jeg glemmer ting dagen derpå. Jeg handler veldig irrasjonelt, slår gjenstander til hånden min blir blå, havner i trøbbel med vakter, blir ekstremt følsom og gjør ting jeg aldri i livet ville gjort edru. En minste ting kan få meg til å hylgråte eller klikke fullstendig, jeg får angst og hyperventilerer. Det ødelegger så ekstremt mye for meg og de rundt meg.
Jeg har vært deprimert tidligere og hadde timer hos psykolog. Det hjalp, men det virker nesten som om depresjonen er kommet tilbake. Jeg aner ikke hvorfor, jeg har det veldig fint ellers.
De fleste ville vel rådet meg til å slutte å drikke, men det er ikke et alternativ.
Jeg drikker veldig ofte, så og si hver helg de siste 3-4 årene, innimellom oftere. Klarer å holde meg til kun å drikke i helgene, men jeg tenker ofte på alkohol ellers. Jeg er alt for glad i det, enda det gjør meg til en gal person. Jeg har forelsket meg i de gode opplevelsene man får når man drikker. Det er høydepunktet mitt hver uke – dra ut med venner i helgene og drikke alkohol. Men nå har det gått for langt.
Jeg vet ikke hva det største problemet mitt er; at jeg blir gal av alkohol, eller at jeg er alt for glad i det..?
Jeg har forresten skremmende mange symptomer til ADHD, aldri sjekket om jeg har det, men mistenkt det i lang tid. Dette gjelder når jeg er edru. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Kvinne, 20 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er flere ting du lurer på i forbindelse til alkohol. Vi skal forsøke å gi deg noen svar på det du lurer på.
Du forteller at du i de siste månedene har endret deg når du har drukket. Du sier ingenting om hvordan du reagerte før, men vi antar at det ikke var like voldsomt. Du blir veldig full, får black out, handler irrasjonelt, blir voldelig og ustabil. Du lurer på om du er deprimert siden dette skjer. Vi kan ikke vite om du er deprimert, men om du har det fint ellers, og kun reagerer slik når du er full, har du sannsynligvis ikke en depresjon. At du har ADHD, eller symptomer på det, er heller neppe forklaringen. Hvis det generelt er slik at du har vanskelig med å kontrollere sinnet ditt, impulsene dine og følelsene dine, så kan det selvfølgelig bli ekstra vanskelig å kontrollere disse tingene i fylla. Det sies jo at undertrykte følelser ofte kommer frem i fylla, og noen ganger kan det være slik. Men det må ikke være slik, og det er også sjeldent eneste forklaring.
Årsaken til at du blir ekstremt full er det kun en forklaring på (så lenge du ikke blander rusmidler), og det er at du drikker mer enn du tåler.  Løsningen på å ikke bli ekstremt full, er å drikke mindre. Da vil sannsynligheten for at du handler irrasjonelt og farlig for deg og andre, bli mindre. Noen skifter nærmest personlighet av å drikke alkohol, og de bør egentlig holde seg unna det. Ikke bare for sin egen del, men for andres del. I ditt tilfelle er det ikke aktuelt, som du skriver. Men da bør du i hvert fall forsøke å drikke mindre. Vi kan legge ved noen tips som kanskje kan gjøre at du holder promillen litt lavere:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å holde deg til det.
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd.
Så lurer du på om ditt største problem er at du blir gal av alkohol, eller at du er altfor glad i det. Vel, det ene utelukker ikke det andre. Hadde du ikke vært så glad i alkohol, så hadde du kanskje valgt litt annerledes. Da hadde du kanskje valgt å drikke mindre, eller slutte å drikke. Fordi alt handler jo egentlig om valg du gjør. Livet generelt består av ekstremt mange valg, noen enklere enn andre. Her står du ovenfor en utfordring. Du kan velge å forsøke og drikke mindre, og se om det virker. Virker ikke dette, er eneste løsning å la være å drikke. Når det ikke er et alternativ, så har du jo allerede valgt. Men da må du også være klar på at du selv velger dette. Og ta de konsekvensene som kommer.
At du skriver at alkohol er ukens høydepunkt, er noe du bør tenke over årsaken til. Når det å drikke alkohol, som jo tydeligvis ikke gir deg veldig gode minner, er ukens høydepunkt, så bør du tenke gjennom hva slags grunner det er for at du synes alkohol er så viktig for deg? Og om det er så positivt for deg? Om du fortsetter å drikke deg full minst en gang i uken, kan det hende at du opplever negative konsekvenser. Enten ved at du skader deg selv eller andre i fylla, at du får helseplager eller at du blir avhengig. Psyken kan også bli ganske påvirket av alkohol.
Som du forstår, så kan ikke vi gi deg en enkel forklaring på hvorfor du blir sånn du blir når du drikker. Du kan forsøke å sove mer, spise mer, være mer uthvilt, være gladere, og så videre, men til syvende å sist, så handler det om at du drikker mer enn du tåler. Og det er det bare en ting å gjøre med.