Urinprøver ved samme legekontor?

Hei! Min x har samtykket å ta urinprøver hver uke for å fastslå at han ikke ruser seg lengre. Må han gjøre dette hos fastlegen sin, eller kan han gjøre dette hos hvilken som helst lege? Han reiser mye på jobb og dette gjør det hele litt problematisk..

Kvinne, 38 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er flere muligheter. Hvis dere ønsker tester som utføres på et laboratorium, er det beste å ta testene gjennom en lege. Det må ikke være fastlegen. Likevel vil det være en klar fordel å forholde seg til én og samme lege, da det her er snakk om et langsiktig og kontinuerlig samarbeid. Dere ville ellers kunne komme til å måtte ordne med rekvisisjon til hvert enkelt legekontor ukentlig, hvilket naturligvis kan være tidkrevende. Dette bestemmer dere riktignok selv.
Han/dere kan da henvende dere til legen og be om ukentlig narkotikascreening. Da kan dere enten ta testene på det kontoret eller dere får rekvisisjon til å gå på en prøvetakingsstasjon.
Hvis dere ønsker hjemmestester, kan dere kjøpe dette på nettet eller et større apotek. Slike tester er ikke like nøyaktige som laboratorietester, men de gir en pekepinn, særlig hvis han testes ukentlig over tid. Her finner du siden scantest.no hvor slike hurtigtester selges.