Senvirkninger

hei. Er det vanlig med personlighetsforandringer etter amfetamin og hasj bruk? Hvor lenge vil disse vare, eller er det et mer kronisk forløp? Personen har vært rusfri noen mnd, men er veldig deprimert og ser ut til å mangle innsikt i normale sosiale relasjoner. Ser ting kun ut i fra sitt eget ståsted og fremstår ganske så egoistisk. Vanskelig å samarbeide med og tar lite hensyn til andre. Hilsen en sliten pårørende.

Kvinne, 27 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke lett å gi deg noe sikkert svar på spørsmålet ditt for alle mennesker reagerer ulikt på bruk av rusmidler, og vil også oppleve det ulikt når de slutter. Mange bruker rusmidler som selvmedisinering. Kanskje sliter de med depresjoner, har sosial angst, eller har andre problemer i livet som de synes er vanskelig og mestre. Når de bruker rusmiddelet blir ubehaget borte og når de slutter kommer det tilbake.
Det kan også ta lang tid å komme tilbake til «normalen» etter et langvarig bruk av hasj og amfetamin. Hvor lang tid det tar og hvor ubehagelig det oppleves avhenger av hvor omfattende og langvarig misbruket har vært. Etter et halvt år vil imidlertid de aller fleste oppleve seg som mer stabile, men så kan det jo være at ubehaget som personen ønsket å ruse bort dukker opp igjen. Du kan lese mer om langtidsvirkninger av amfetamin her og hasj her på Folkehelseinstituttets hjemmeside. Hvis personen du er pårørende til sliter med depresjon og sosiale relasjoner kan du jo være lurt å søke hjelp. H*n kan kontakte fastlegen som kan henvise h*n videre til DPS, psykolog eller annet tiltak. H*n behøver ikke være redd for å fortelle legen at h*n har brukt hasj og amfetamin, legen har taushetsplikt.