Overdose

Hei hei.. jeg tenker å gjøre slutt på livet. Og ingen vil svare meg på det jeg lurer på.. Hva skjer med kroppen om jeg får I meg 20 gram smertestillende 150 mg seroquell, 0.5 liter sterk brennevin og 2 liter litt mildere brennevin ?

Kvinne, 23 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er trist å høre at du tenker at du vil dø. Vi håper at du kan snakke med noen om disse tankene.
For å svare på spørsmålet ditt; Du skriver ikke hva slags smertestillende du tenker på, så da blir svaret litt generelt. Faren for overdosering er stor ved inntak av 20 g. smertestillende (feks. Paracetamol). Symptomer på overdose er blant annet kvalme, oppkast, svimmelhet, store smerter. I verste fall kan et slikt inntak føre til akutt leversvikt og koma. Når det gjelder Seroquel, er 150 mg en dose som er vanlig å gi ved søvnvansker, og i seg selv ikke en toksisk dose. Kombinert med alkohol, vil den sederende virkningen dog kunne forsterkes. Det vil si at du vil føle deg sløv og trett.
Det er aldri heldig å kombinere slike medikamenter med alkohol. Det er stor risiko for at du vil få en veldig ubehagelig opplevelse, og det vil være en fare for respirasjonsstans. Tenker du at du har fått i deg for mye av noe, kan du ringe Giftinoformasjonen på 22 59 13 00. Vi er ikke noe akuttjeneste, så hvis du trenger øyeblikkelig hjelp må du ta kontakt med Legevakt, evt. 113.
Du kan også ringe Mental helse hjelpetelefon 116 123, hvis du trenger noen å snakke med. Der kan du være helt anonym.
Det finnes hjelp å få.