Nedtrapping av medisiner

Trenger tips for å trappe ned diverse «sovemedisiner» Har hørt at det er lurt å bruke lang tid og begynne med de medisinene som er mest avhengighetsskapende ? Hvor kan jeg få råd bortsett fra fastlegen som slutter om noen mnd ?

Kvinne, 49 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å gi råd om nedtrapping når vi hverken vet hvilke legemidler det er snakk om, eller omfang på bruk. Derfor vil vi oppfordre deg til å be legen om hjelp til å sette opp en nedtrappingsplan, h*n kan gjøre det selv om h*n skal slutte om noen mnd. Det er viktig at du følger en evnt plan nøye selv om det kan føles ubehagelig. Hvis du føler at du trenger mer oppfølging underveis kan du kanskje be om en overlappingperiode med gammel og ny lege.