Min samboer drikker hver helg og nesten alle dager i ferier

Min samboer gjennom 17 år drikker hver helg fredag og lørdag. I tillegg drikker han nesten alle dager i ferier. Dette har han gjort i alle år . Kjenner jeg tåler det ikke mer. Når jeg tenker tilbake blir jeg nesten kvalm av å tenke på det. Har hatt mye vonde hendelser pga dette gjennom årene. Har tatt det opp med noen få venner,de syns han bare er hyggelig og ser ikke på han som han har et alkoholproblem. Jeg mener derimot han har det, Leser om alkoholikere som drikker i hverdagene også. Men hva er min samboer? Mengden alkohol pr kveld han drikker er ikke mindre en 10 halvliter, dette på 5 timer.
Hva ser dette ut som?????

Kvinne, 54 år fra Rogaland
(Tittelen på spørsmålet er tilpasset innholdet. Admin.)
RUStelefonen svarer:
Vi har laget et ganske utfyllende svar vi håper vil gi deg noe nytte . Nederst ligger lenker til forskjellig informasjon du eventuelt kan bruke videre.
Tildels kommer vi til å svare deg ut fra tanken om at din samboer har et problematisk forhold til alkohol, og at han burde gjøre noe med det. I tillegg har vi noen generelle tanker om deres situasjon.
Du forteller at din samboer drikker hver helg, fredag og lørdag. I tillegg drikker han nesten alle dager i ferier. Dette har pågått gjennom 17 års samliv. Du har tatt det opp med venner, de synes ikke han har et alkoholproblem.  Du har mange betraktninger om situasjonen, men også noen ganske konkrete spørsmål. Vi kan først forsøke å besvare dem.
«Hva er min samboer?»
Du spør «hva er min samboer?» Det kommer an på hva du mener med «er». Han er en mann som i 17 år har vært din samboer. Han er glad i øl, det  har han vært i alle år. Dersom spørsmålet ditt er om han er alkoholiker, så kan seriøse fagfolk ikke uttale seg entydig om det på bakgrunn av den informasjonen du gir. Ikke fordi det er noe i veien med informasjonen, men fordi det å stille en avhengighetsdiagnose på et menneske forutsetter at rusfaglig kompetente folk har en åpen dialog med personen over tid.
Men vi trenger ikke en avhengighetsdiagnose for å ha belegg for følgende:
• Forbruket hans er temmelig høyt, og ligger over det Folkehelseinstituttet anbefaler.
• Det er risiko for at forbruket hans, om det ikke endres, vil være skadelig for hans fysiske helse. Det er ikke usannsynlig at det allerede har skadet ham.
• Forbruket hans vil, om det ikke endres, kunne skade hans mentale helse. Alkohol kan både forårsake og forverre depresjoner, angst, søvnproblemer o.l.
• Forbruket hans er svært skadelig for hans forhold til deg. Det kan, om det ikke endres, føre til at han mister deg.
• Han har muligens et misbruks- eller avhengighetsforhold til alkohol (men dette kan ikke avgjøres uten å snakke med ham – å få ærlige svar).
• Det kan foreligge risiko for at forbruket øker i en eventuell snarlig pensjonsalder/ved mer fritid
Hva ser dette ut som?
Det ser ut som en situasjon der både du og din samboer bør erkjenne at alkohol er et tema dere må klare å snakke om. Han på grunn av forbruket, dere begge på grunn av forholdet. Dere kan gjøre det selv, men det er mye lettere med litt hjelp. Ingen av dere kan komme med absolutter og endelige krav, men hvis forholdet skal fungere og gi glede og vennskap, da må dere klare å snakke om dette.
En av de tingene man kan trenge hjelp til, er å unngå at samtalen skal handle om skyldfordeling. Det er veldig vanskelig å la være å fordele skyld; vår natur er bare slik. Derfor kan det være nyttig å øve på å betrakte situasjoner og sin egen og andres rolle, uten å fordele skyld. Ut fra det perspektivet kan dere lettere snakke konkret sammen. Det ville være helt naturlig av deg å tenke omtrent «Hvorfor har jeg det så vanskelig nå? Hvorfor sliter forholdet vårt? Min samboers drikking har skylden.» Det er ikke usant, men problemet er at din tilstand, hvordan du har det, blir et resultat av hans handlinger. Det at han er «skyldig» i drikking blir hovedårsaken til hvordan du har det. Dette fører til at i alle fall du trenger en endring i livet, enten han vil endre seg eller ikke.
Du forteller om mye vonde hendelser pga dette gjennom årene, men er ikke mer spesifikk. Er det hans atferd i beruset tilstand? Hva består i isåfall denne atferden i? Har det forekommet mental eller fysisk vold/trusler, må det snakkes om, og det finnes hjelp. Les om det her. Hvis han feks. er kvalm og spydig, nedlatende eller på andre måter psykisk voldelig, forlat eventuelt situasjonen, snakk for eksempel med gode venner om hvordan du kan ta opp slike ting med ham.
Vi har laget en liste med punkter vi tror er viktige. Den er med vilje ikke nummerert. Du kan godt lese den opp-ned. Det nederste punktet er  veldig sentralt, kanskje det viktigste. Vi tror at hvis du tenker ut fra, og snakker med samboeren din om det som står der, vil det gir størst sjanse for å virkelig få til en god løsning sammen.
Nyttig å tenke gjennom
• de faktiske konsekvenser av å «intervenere». Hva vil resultatet bli, og blir det nødvendigvis bedre?
• hvorvidt du ønsker at din partner skal endre livsstil fordi du mener/synes/sier det.
• om du vil at han skal leve et mest mulig fullverdig og givende liv ut fra hans egne synspunkter på hva dette består i.
• hva som skal til for at dere sammen kan finne et kompromiss som fungerer for begge. Et kompromiss som handler om grenser for alkohol, ja, men også om mye mer enn det. Klarer dere være konkrete og tør dere be om hjelp, både som par og for egen del?
Muligheter
• Få en god samtale med samboeren din. Diskuter om han bør søke hjelp for sitt alkoholproblem, en type hjelp som er til nytte for ham, som handler om hans bruk av alkohol, og hvor du ikke er tilstede. Men, bli også enige om å oppsøke hjelp hvor ulike perspektiver på forholdet deres er det vesentlig. Fastlege kan henvise til tiltak. Se også lenker under.
• Samtale om moderasjon. Kan han gå med på å drikke mindre? Hvor mye og hvor ofte skal være greit? Vær konkret.
• Du kan også vurdere å fokusere på deg selv først og fremst, akseptere han som han er og finne den best mulige måten å takle situasjonen på. Da kan det være nyttig å finne en samtalepartner. Snakk med din lege om dette.
• Ta en «time-out». Hvis du har en i familien eller en god venn, kan du bo der noen uker, og la samboeren din tenke seg om i den tiden og komme til deg med konkrete planer for bruk av alkohol og eventuelt konkrete planer om hjelpetiltak.
• Om det ikke blir noen progresjon, og han verken vil snakke eller endre seg, kan du vurdere om du skal velge å avslutte samboerskapet.
Lenker