MDMA Krystaller

Hei.
Har fått tak i noe MDMA krystaller som skal være ca 95-98% pure. Har tenkt meg på en konsert denne helgen og droppe det der. Er dette en god ide? Har prøvd MDMA i pilleform før men fikk ikke noe særlig effekt (droppet en halv). Tror jeg kommer til å storkose meg og har planlagt dosering på 50/100mg først og sjekke hvordan formen blir og evt. ta mer om det ikke funker. Har lest en del om stoffet og vet att man ikke bør drikke alkohol på det og drikke en del vann men ikke for mye. Så ett par spørsmål til på slutten, hvor mange cl vann burde jeg drikke pr halvtime? Er 180 høy og veier ca 70kg så er ganske gjennomsnittlig. Og en ting til, jeg kommer til å møte folk jeg kjenner på konserten, har man kontroll når man er ruset på det? Klarer man liksom å si Hei og prate normalt? Vet du får store pupiller men dette er nok ikke ett problem for det vill være mørkt der jeg er. Håper på kjapt svar!

Gutt, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke fortelle deg at dette er en god idé – det ville være å oppfordre til rusmiddelbruk, noe vi rett og slett ikke har lov til. Det er alltid risikoer forbundet med å ta rusmidler. Samtidig synes vi det er flott at du undersøker litt om stoffet du har tenkt til å ta, og eventuelle farer forbundet med dette. Det er bra at ikke skal blande MDMA med alkohol, og at du tenker du skal ta litt først og avvente for å se an reaksjonen. På den måten har du mindre sjanse for å overdosere, du har mer kontroll. Samtidig er det aldri 100 % sikkert å ta rusmidler, spesielt ikke illegale rusmidler, som man ikke kan vite styrkegraden av.
Når det gjelder vann, er det vanskelig for oss å si hvor mye du bør drikke. Det kommer an på hvor mye du svetter. Årsaken til at man kan bli dehydrert av ecstasy, er at rusen gir økt puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Fysisk aktivitet, som dansing, forsterker disse faktorene. Resultatet kan bli overbelastning på hjerte og kretsløp. Derfor er det viktig at man husker på å drikke vann. Samtidig er det, som du sikkert vet, farlig å drikke for mye vann. Så ikke overdriv. Å drikke litt vann jevnlig er bedre enn å helle nedpå en gang i blant. Om du er mye fysisk aktiv, trenger kroppen mer vann enn om du sitter stille. TIPS: Drikk gjerne vann som inneholder noe mineraler og salter – det trenger du (en blanding 50/50 springvann/farris er visst bra).
Hvor kontroll man har når man er ruset på MDMA, er veldig individuelt. Noen har mer kontroll enn andre. Det kommer an på tidligere erfaring, dose, forventninger til rusen, og så videre. Sannsynligvis vil man kunne se at du er påvirket av noe. Eksempler på hvordan det kan synes på deg, er at du svetter mye, har store pupiller og er rastløs. Noen blir veldig fysiske og kjærlige/intime av MDMA, andre blir «hypre» og vil røre på seg/danse. Mens andre igjen får paranoia og blir redd, engstelig eller aggressiv. Hvordan det vil merkes på deg, vet vi ikke. Du vil nok klare å snakke, men det er jo sannsynlig at du vil ordlegge deg annerledes enn om du var nykter.
Husk at det er bedre å ta for lite enn for mye. Om du opplever at første dose er for lite, ikke ta samme dose en gang til, heller mindre enn første dose. Og vent i minst en time før du avgjør om du skal ta mer- særlig om du tar det oralt.
Det er greit å være obs på at mange opplever en nedtur etter inntak av MDMA. Typiske symptomer er tomhetsfølelse, angst, depressive tanker og urolighet. Mange opplever denne nedturen som ganske intens.
Les mer om MDMA/Ecstasy på våre hjemmesider her.