LAR

jeg begynte å injisere amfetamin da jeg var 17 år, så i hele mitt voksne liv har jeg levd med dette. fikk for fem år siden diagnosen ADHD. ble satt på 70 mg metamina i døgnet. jeg har desperat prøvd å holde meg til dette, men depresjonen ble så kraftig at jeg etter et par år prøvde å ta mitt eget liv. ble innlagt noen ganger på psykriatrise sykehus hvor jeg ble behandlet med ECT,»elektrosjokk». dette virket ikke. situasjonen i dag er håpløs, bruker i tillegg til metamina illegal amfetamin. jeg klarer ikke lenger å ta vare på meg sel på grunn av utmattelsen som bare blir værre og værre i di fem årene jeg har forsøkt å bare bruke foreskrevet medisin.Mitt spørsmål er, hvorfor kan ikke amfetaminmissbrukere få hjelp på lik linje med opiatavhengige? Det er så tragiskt å trist at jeg må ty til ulovlig selvmedisinering for å klare så enkle ting som å gå i butikken eller i det hele tatt stå opp om morgenen. tror det er mange på min alder som har det på denne måten og er like fortvilet.
hilsen karl

Mann, 46 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er leit å høre at du ikke synes du får den hjelp du mener du trenger. Du spør om hvorfor amfetaminbrukere ikke får hjelp på samme måte som opiatavhengige. Spørsmålet ditt er ganske omfattende fordi du i tillegg til amfetaminbruk også har en en ADHD diagnose og sliter med depresjon. De fleste rusavhengige enten det gjelder opiater eller amfetamin eller annet får tilbud om rusfri behandling. De opiatavhengige som ikke klarer, eller er motivert for behandling, får tilbud om Legemiddel assistert rehabilitering (LAR). Behandlingen her er som du sikkert vet ofte oppfølging og medisinsk behandling med Metadon, Subutex etc. De som får diagnosen ADHD får gjerne medikamenter som Metamina, Ritalin etc., men ikke innenfor LAR. For oss er det litt vanskelig å forstå om depresjonene dine skyldes bivirkninger av medisiner eller livssituasjonen din? Uansett har du rett på hjelp både i forhold til ADHD diagnosen din, rusproblemene du har og depresjoner.  Hvis du mener du ikke får den behandling og oppfølging du har krav på kan du ta kontakt med ADHD foreningen. I tillegg til å være en medlemsorganisasjon for de med ADHD, jobber de også for deres rettigheter. Funksjonshemmedes Fellesorganisasjons er også en nyttig organisasjon med advokater som jobber i eget rettighetssenter. Du har for eksempel en del lovfestede rettigheter ihht loven om psykisk helsevern, individuell plan etc. Det kan være du ikke får den behandling som du trenger og har rett på i dag, og kanskje vil disse organisasjonen kunne hjelpe deg til å få det.