Kutte alkohol

Hei.
Jeg er 48 og har i en del år stort sett drukket hver dag. Hovedsakelig øl eller rosevin.
Hvis jeg kutter helt, er det noen vitaminer eller medisiner jeg bør ha?
Et rart spørsmål: Jeg synes jeg ser slappere ut i ansiktet enn på lenge. Noen kilo for mye totalt er kanskje også årsaken. Vil vekttap gjennom kosthold og alkokutt, kunne få ansiktet noe strammere igjen? Har dere erfaringer? Overfladisk, men vi har alle våre små ekstra-motivasjoner;)
Takk for svar.

Mann, 48 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med valget om å slutte å drikke.
Ved  bruk av store mengder alkohol, kan det oppstå mangel på B-vitaminer, spesielt vitamin B12 . Vitaminbalansen din kan du enkelt sjekke hos legen. Det kan også være greit med en generell helsesjekk for å måle blodtrykk, leververdier og nyrer. B-vitaminer får du enten resept på av legen, eller du kjøper det på apoteket uten resept.
Vi forstår godt hvor viktig små ekstra-motivasjoner er! Det er det veldig bra at du finner, og at du holder ved. Det er ikke uvanlig at huden og ansiktet tar skade av mye alkohol. Typisk er pløsete og rødmussete ansikt. Om du slutter å drikke og endrer kosthold, vil det kunne skje en positiv endring. Men det kan vi ikke si sikkert, da dette er litt på siden av vårt fagfelt. Det er jo også slik at ansiktet «faller» litt med alderen, så noe kan jo skyldes en naturlig aldringsprosess. Men som sagt, pløsete ansikt vitner ofte om usunn livsstil, med for eksempel dårlig kosthold, mye alkohol og/eller lite søvn. At man legger om til en sunnere livsstil, har i alle tilfeller positive helsegevinster, både fysisk – inni og utenpå, og psykisk.
Vi ønsker deg lykke til!