Hvordan få kontroll over alkoholbruk?

Hei! Lurer på kor ein kan søke hjelp når ein begynner å føle at ein mister kontrollen over alkoholen. Dette har skjedd gradevis og forverra seg gjennom sommaren. Tenker ein plass ein kan komme og snakke. Eller nokon ein kan ringe til for å få støtte og hjelp til å ta kontrollen tilbake før problemet vert større og kjem utav kontroll. Er bekymra, men tenker at med litt innsats og hjelp er det mogleg å snu. Bruker nok alkoholen til å dempe følelser av uro i kroppen. Følelser det er vondt å kjenne på. Men det held med litt alkohol for å dempe, sjelden full og kvardagen fungerer sjølv om den er litt tung. Det er ikkje sånn at andre legg merke til og reagerer. Det er eg sjølv som har vore open om problemet mitt. Men no vil eg ta tilbake den gode kvardagen og kunne slappe av i mitt eige selskap. Lære meg å like meg sjølv og ikkje la dette destruktive sjølvhatet få fortsette! Håper nokon kan fortelle meg kvar eg byrje på vegen tilbake til kontroll?

Kvinne, 33 år fra Telemark
(Tittelen er tilpasset innholdet. Admin.)
RUStelefonen svarer:
Ut fra det du skriver virker det som at du allerede har tatt det første og viktigste skrittet på veien til en bedre hverdag med kontroll over alkoholbruken din – det at du har innsett at du har et drikkemønster som ikke er bra for deg og du har lyst til å endre dette er en god start. Du lurer på hvor du kan få hjelp. Slik du beskriver din situasjon tror vi ikke at du har behov for omfattende behandling som avrusing eller døgnbehandling. Du ønsker noen å prate med som kan veilede og hjelpe deg med å finne tilbake «den gode hverdagen», og vi er enige i at dette antakelig er tilstrekkelig hjelp for deg. Du har flere muligheter til å komme i gang med denne typen behandling, du kan kontakte legen din å be om henvisning til psykolog/terapeut eller en (rus)poliklinikk. Vær oppmerksom på at det er innført retningslinjer for leger når det gjelder henvendelser ang rusproblemer. Leger skal sende bekymringsmelding til fylkeslegen/fylkesmannen dersom h*n mener at problemer med rusmidler kommer i konflikt med helsekrav for førerkort. Dette kan innebære at du risikerer å miste førerkortet ditt i et visst tidsrom uavhengig av om du her kjørt i beruset tilstand eller ikke. Vi synes ikke at frykten for dette skal hindre deg i å oppsøke hjelp, men du trenger kanskje ikke å fortelle legen at du drikker mer enn du ønsker. Det er kanskje tilstrekkelig å si at du sliter med negative tanker og trenger hjelp til å greie opp i dette, og at du derfor ønsker å bli henvist til en psykolog/terapeut. Og hvis du får god hjelp der til å bearbeide vonde følelser og destruktivt selvhat, ja så har du kanskje ikke så stor trang til å drikke alkohol mer heller.
Et annet alternativ er å snakke med AA, de har ikke varslingplikt til noen. Du kan også kontakte privatparktiserende psykolog/terapeut, da trenger du ingen henvisning. Vi håper du får den hjelpen du trenger, og hvis du lurer på noe mer er du velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat.