Har ikke smakt alkohol på nesten 5 uker

Hei. Jeg har nå ikke smakt alkohol på nesten 5 uker. Har fortalt noen få at jeg ikke drikker, uten å fortelle at grunnen er at jeg har et alkoholproblem. Mannen min støtter meg og er veldig glad for at jeg har fortalt ham «hemmeligheten». Jeg har bestilt time hos lege for å få hjelp. Hva kan jeg be om/forvente? Psykolog? Til helgen skal vi ha selskap med gode venner. Det pleier å bli en del alkohol. Jeg skal ikke drikke. Hva kan jeg si? Vil ikke si at jeg må slutte fordi jeg har drukket for mye i mange år

Kvinne, 58 år fra Oslo
(Tittelen er tilpasset innholdet. Admin)
RUStelefonen svarer:
Så bra at du har klart å slutte å drikke. Hva du kan be om/forvente hos legen din, kommer litt an på dine behov. Hvis du har behov for psykolog ber du om henvisning til psykolog eller et distriktpsykiatrisk senter («DPS»). Der behandler de også rusrelaterte problemer. Forøvrig finnes det et selvhjelpsprogram som kanskje kunne vært noe for deg, for å klare å fortsette å være alkoholfri. Det finner du på Rushjelp.no. Du kan også ha glede og nytte av å se på sidene til Fanny Duckert. Hun jobber mye med kvinner, alkohol og moderasjon. Hun driver også en klinisk praksis som du kan kikke på.
Når det gjelder hva du skal si i selskapet med gode venner om ditt forhold til alkohol, kan du for eksempel si at du ikke tåler alkohol så godt lenger? Du kan også sørge for at det  står alkoholfritt på bordet, Vinmonopolet har et godt utvalg av det nå. Det kan være at andre også vil velge det, om det er tilgjengelig? Du kan jo også si at du går på medisiner – penicilin e.l. – og derfor ikke kan drikke. Du kan si du skal tidlig opp neste dag, og vil være i form. Men du kan også si at du ønsker å legge litt om på livsstilen og derfor ikke vil drikke. Det kan godt hende du ikke er den eneste som har et ønske om å leve sunnere!