Er det mulig for meg å drikke «av og til»?

Hei!
Jeg har stort sett hatt daglig inntak av alkohol de siste 10 årene – det ligger på mellom 10 og 16 enheter. Jeg trodde lenge jeg hadde kontroll, men innser i dag at jeg er alkoholiker, og er i faresonen.
Alkohol er i tankene mine store deler av døgnet, alt fra dårlig samvittighet til den stor gleden det gir meg. Jeg tenker «daglig» på at jeg skal slutte, og de siste årene har jeg kun klart å unngå drikking i en periode på 2 – 4 uker en gang i året. Jeg har kjent på den gode følelsen det er å være alkoholfri, edru om kvelden slik at jeg kan gjøre andre energigivende aktiviteter, ikke være engstelig for å bli tatt i promillekontroll om morgenen på vei til jobb, kunne være fysisk aktiv og den øvrige helseeffekten en alkoholfri hverdag gir meg, ikke være redd for å få plutselig besøk en tirsdag når jeg vanligvis er god ruset, etc. Men til nå er det alltid alkoholen som har stukket av med «seieren» hver gang.
Den ene gangen i året jeg har klart å tørrlegge meg noen uker, starter jeg alltid opp igjen fordi jeg «må». Jeg har en jobb som krever en del representasjon. Det forventes (?) at jeg må drikke ett eller noen glass vin. Det å drikke handler for meg om rus, og ikke den velsmakende druen fra en god vin. Ett glass vin er bare irriterende, 8 glass eller mer føles «riktig». Den ene lille dagen med alkohol etter en tørrlagt periode, har til nå alltid endt opp med en nytt år med daglig inntak av alkohol.
Jeg er også en rimelig sosial person, og har flere ulike sosiale settinger jeg er med i. De få gangene jeg har forsøkt meg med «jeg er på penicillinkur og kan ikke drikke» – har endt opp med «da utsetter vi festen til du er klar».
Mitt spørsmål og «drøm» er; tror dere det mulig for meg å få et normalt forhold til alkohol, det vil si «drikke av og til»? Og i så tilfelle, hva er deres eventuelle råd får å få det til? Eller har jeg vist gjennom de ti siste årene at min eneste mulighet er 100 % avhold?
Jeg ser av deres andre svar under «spørsmål & svar» at dere ofte anbefaler å snakke med familie, venner, fastlege, andre. Jeg er pt ikke klar å formidle mine alkoholproblemer til omverden, selv om jeg vet at dette kunne vært nyttig for meg. For øyeblikket er derfor dette noe jeg må løse selv.
Takknemlig for svar – og tusen takk for at dere har denne tjenesten!

Mann, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en vanskelig situasjon for deg. Det høres ut som at du er ambivalent når det gjelder din alkoholbruk. På den ene siden vil du egentlig slutte/kutte ned, men på den andre siden skriver du at alkoholen gir deg store gleder. Det er ganske vanlig å oppleve motstridende følelser, og det er nok et tegn på at du selv opplever at du egentlig burde gjøre noe med drikkingen. Ambivalens er veldig ofte en av de faktorene som motiverer folk til å endre atferd.
Du virker veldig bevisst på din egen situasjon, og det tenker vi er viktig. Du nevner noen fordeler med å være alkoholfri og du nevner også noen fordeler med å drikke alkohol. For noen kan det hjelpe å lage en (skriftlig) liste med fordeler og ulemper ved å drikke, og en liste med fordeler og ulemper med å kutte ned/slutte. Dette for å bli enda mer bevisst på situasjonen og motivasjonen din.
Du skriver at du har gjort noen forsøk å slutte å drikke, og at du alltid starter opp igjen fordi du føler at du «må» for eksempel i jobbsammenhenger. Slike erfaringer kan være veldig lærerike. En viktig ting er å være forberedt på vanskelige situasjoner. Det kan derfor være et tips å tenke nøye gjennom hvordan du skal forholde deg til situasjonen når du får sug eller blir tilbudt alkohol. Om du har noen klare strategier planlagt på forhånd, står du bedre rustet til å avstå fra å sprekke. Du kan finne tips om hvordan man kan håndtere drikkepress her.
Du skriver at du har et ønske om å kunne drikke «av og til» og du lurer på om vi tror det er mulig. Det er vanskelig  å gi et godt svar på, fordi det er store individuelle forskjeller. For noen er det mulig å begrense alkoholbruk til «av og til», mens andre finner ut at de ikke er i stand til å få et kontrollert forhold til alkohol og er nødt til å kutte ut helt. Folk er forskjellige og det er opptil deg selv å bestemme hva som bør være målet ditt hvis du bestemmer deg for å gjøre en endring. Det finnes også ulike metoder å endre alkoholbruk.
Noen «retninger » innenfor rusbehandling mener man kan lære seg å drikke kontrollert, men at det krever øvelse og kanskje hjelp/veiledning ved siden av. Et  eksempel er en psykolog som heter Fanny Duckert. Hun har skrevet boken Alkohol og livsstil -Strategier for moderasjon om dette, og Biblioteket til SIRUS har sannsynligvis den, om du vil låne den. De sender også bøker i posten. Andre «retninger» vil mene at man må slutte helt (Anonyme Alkoholikere er et eksempel på dette).
Du skriver at du at ikke er klar å formidle dine alkoholproblemer til omverden. Det finnes også hjelpetilbud hvor du kan være anonym. Du kan kikke på rushjelp.no, hvor du kan teste ditt forbruk og ev. ta det selvhjelpsprogrammet de har der. Det er også mange som får hjelp gjennom Anonyme Alkoholikere (AA). Om du skulle ønske hjelp gjennom det offentlige ved en senere anledning, er det nok enklest å snakke med fastlege.
Lykke til!