Cannabis

Jeg kjenner en mann (28) som benytter seg av hasj. Han har hatt et opphold i bruken men har nå begynt igjen med mye høyere doser. Fra 30mg til 2 gram (nå). Han har skiftet vennekrets, han har dårlig hygiene, han lever i en euforie. Det er ikke lenge mulig å tro på ham, ettersom han lyver som følge av bivirkningene. Han går også på SSRI (Sipralex), i tillegg til å konsumere alkohol. Mitt spørsmål er, hvordan kan pårørende forebygge at han tar neste steg, mot heroin tilsv? Hvordan vil en anmeldelse affisere vedkommende?
Vil det være profylaktisk eller provoserende mtp anonym anmeldelse?
Han benytter seg av psykolog, og har fastlege. Men jeg kjenner ikke til om hans psykolog er informert om at han er hasjrøyker.
Hvordan kan hans familie ivaretas på en god måte, hvordan bør hans familie forholde seg til ham?

Mann, 33 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Her var det flere spørsmål så vi forsøker å svare på dem i rekkefølge:
1. Hvordan kan pårørende forebygge slik at vedkommende ikke begynner med andre typer narkotika?
Det finnes ingen bruksanvisning for hvordan best forebygge. Alle er forskjellige og har derfor forskjellige behov. Det som kanskje er mest viktig er at de pårørende forsøker å ha en god dialog hvor de hele tiden er klare på sine holdninger uten at de virker dømmende. De pårørende kan få gode tips i guiden «hvordan hjelpe noen med deres cannabisproblem?» For øvrig har antakelsen om at cannabis fungerer som «gateway» til sterkere stoffer blitt utfordret i flere undersøkelser. Det er vanskelig å finne holdepunkter for at heroin er neste steg etter cannabis. De fleste som bruker cannabis holder seg til det uten å begynne med andre stoffer på fast basis.
2. Hvordan vil en anmeldelse affisere vedkommende? Vil det være profylaktisk eller provoserende mtp anonym anmeldelse?
Hvordan vedkommende vil reagere på en anmeldelse er umulig å vite på forhånd. Det vil også være avhengig av hvordan politiet behandler anmeldelsen. Muligheten for at det ikke skjer noenting er stor, evnt kan vedkommende får en bot dersom politiet får bevist bruk og/eller besittelse. Vi vil ikke tro at politiet går inn med store aksjoner ved en anonym anmeldelse om en mann på 28 år som røyker cannabis. Hvis vedkommende opplever evnt oppmerksomhet fra politiet som ubehagelig kan det få flere utfall. Det kan føre til at han bestemmer seg for å slutte med cannabis, eller det kan føre til at han blir sint og bestemmer seg for å «gi pokker» og bruke enda mer. Eller noe midt i mellom.
3. Hvordan kan hans familie ivaretas på en god måte, hvordan bør hans familie forholde seg til ham?
Familien hans kan be om samtale på familievernkontor, eller kontakte veiledningssenteret for pårørende. Der kan de få gode råd om hvordan da skal forholde seg til vedkommende, og hva de kan gjøre for å best ta vare på seg selv i den vanskelige situasjonen det er å være pårørende. De kan også få gode innspill i den tidligere nevnte guiden om hvordan hjelpe noen med deres cannabisproblem?
PS! Det å lyve er ikke en bivirkning av cannabisbruk, det er mange cannabisbrukere som ikke lyver overhodet. De fleste som lyver om sitt cannabisbruk gjør det for å unngå ubehageligheter hvis de vet at de rundt dem fordømmer deres cannabisbruk, eller de lyver for å bagatellisere noe som har blitt, eller er i ferd med å bli, et problem for dem.