Abstinenssymptomer

Jeg har i mange år tatt Sobril i varierende grad. Første gang da jeg var i tyveårene. Har hatt lengre opphold, ved svangerskap bla. Hadde noen år uten, da livet mitt var bra. Fikk PTSD etter et traume, og var innlagt på Modum Bad i 2008. Var også da fri for Sobril i bortimot ett år. Så begynte jeg igjen i 2008. Har ikke tatt mer enn en 15 mg tablett pr dag. Tar også halve tabl i perioder. Det som er mitt problem med dette er sløvhet, og glemsomhet. Jobber 50%, så tar tabl etter jobb. Hvis jeg hopper over en el to dager, føler jeg meg elendig, og har sånn smerter i kroppen. rygg, arm, fot, mage osv. Syns Sobril døyver dette. Kan dette være abstinenser ? Er også litt følelsesløs på den ene leggen. Hva bør jeg gjøre? Har tatt blodprøver ang reumatisme, men har ikke det. Vennlig hilsen sliten kvinne.

Kvinne, 58 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Du forteller at du gjennom store deler av livet har gått på Sobril, og at du siden 2008 har tatt 15 mg daglig. Videre forteller du at du opplever en del negative bivirkninger av Sobril – slik som sløvhet og glemsomhet. Dette er vanlige bivirkninger av medikamentet. Om du ikke tar medikamentet på en eller et par dager, opplever du å få smerter i kroppen. Slik vi forstår deg, er du ikke sikker på om du har somatiske plager, siden du har testet negativt på reumatisme. Sobril er i utgangspunktet ikke et smertelindrende medikament, men virker muskelavslappende og kan ha en mild smertelindrende effekt. Om du har smerter som du bør medisineres for, bør du be legen om å få noe annet enn Sobril.
Imidlertid er det ikke usannsynlig, som du selv er inne på, at de smertene du opplever er abstinenssymptomer. Sobril kan gi ganske kraftige abstinenssymptomer, og i verste fall kan det være farlig. Sannsynligvis er ikke abstinensene du får farlige, da du har tatt en forholdsvis lav dose, men de kan være ganske så ubehagelige. Vanlige abstinenser av Sobril er angst, uro, skjevling, men også fysiske symptomer som muskelsmerter, hodepine og influensa-følelse.
Vi kan ikke gi deg fasiten på hva du bør gjøre, det bør du, i samråd med legen din, avgjøre. Men hvis du er usikker på om smertene du har er abstinensplager eller andre fysiske plager, kan det være greit å forsøke å trappe ned på Sobril for å utforske dette. Om du også opplever en del negative virkninger av Sobril, kan det være på tide å slutte. Sobrilen har uansett sannsynligvis en ganske liten beroligende effekt på deg i dag, da kroppen raskt blir tilvent stoffet og ikke lenger reagerer på det på samme måte. Om du vil slutte med Sobril, bør du trappe ned. Det er alltid anbefalt å trappe ned ved benzodiazepin-avhengighet. Vanligvis anbefales det å trappe ned omtrent 10% annenhver uke. Du kan lese mer om nedtrapping og finne en veiledende nedtrappingsplan her.