Snus

jeg er avhengig av snus. jeg har noen spørsmål om hvordan snusing kan ‘oppdages’. vises det på blodprøver eller pusteprøver hos legen? altså nikotin. og kan tannlegen se det, på noe annet vis annet enn misfarging av tenner? takk på forhånd

Jente, 14 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi har mest kunnskap om rusmidler, alkohol og narkotika. Det er Røyketelefonen som kan mest om tobakk/snus. Hvis du tar blodprøver eller pusteprøver hos legen, gjør de neppe det for å avdekke bruk av nikotin, med mindre legen ser spesielt etter det. Da vil de ev. si fra om det på forhånd. Men hvis de spør deg, er det best å være ærlig, slik at de kan gi deg rett hjelp. Vi vil anbefale deg å ta kontakt med Snusslutt. Det er et gratis verktøy for deg som er ung og som ønsker å bli snusfri. Når du har meldt deg inn, får du støtte på veien som skal gjøre det enklere for deg å slutte.