Russtopp

Hei.
Jeg er en dame som har litt problemer med å slutte med hasj. Jeg prøvde for første gang da jeg var veldig ung, 13 år omtrent. I mine kommende tennår røyket jeg en gang i blant, i kombinasjon med andre narkotiskestoffer og alkohol. Jeg kuttet ut i mange år etter 17 års alderen. Så begynte jeg med hasj igjen for noen år siden. Jeg har vært av og på, de siste månedene mange ganger om dagen, og nå må jeg slutte helt igjen. Uten å nevne grunn, gir jeg meg på dagen. Svettingen i hendene, harehjertet, angst, sug, alt raser over meg nå. Hvordan skal jeg komme meg best mulig igjennom dette? Jeg har roet den verste angsten med vival, men jeg kan ikke holde på slik heller. Dempe det ene med noe annet. Da er jeg jo tilbake på start.
Spørsmålet blir da:
1. Hva kan jeg gjøre under rus-sug-anfallet?
2. Hvem andre kan jeg ringe når dere har stengt?
3. Om man er avhengig av «bare» hasj, har man da ikke et rusproblem, da det er det mildeste narkotiske medikamentet?
4. Fra man slutter (snakker av erfaring), er den 1 uken verst, 2 uken bedre, 3 uken verre, 4-12 uke dårlig i starten men gjevner seg fort ut til å være bra, og jeg har rene prøver etter ca 10 uker (!!!) (Har vert ren etter tidligst 7 uker) Da prøvene er rene er jeg alltid stolt og litt ambisiøs og mindre redd for å kjøre bil.
Uansett, etter 12 uker (3 måneder), da sliter jeg igjen. Det er alltid etter 3 måneder uten rus at jeg begynner igjen.
Hvordan skal jeg komme meg over denne tre-måneders-krisa?
5. Jeg har støtteapparat rundt meg, det vil si en fantastisk, støttende, stright mann som aldri har rørt noe tull og en psykolog jeg går til hver uke.
Jeg har gode venner, men jeg vil ikke byrde dem med mine problemer igjen. Jeg føler jeg har lent meg på flere av de jeg ønsker å dele problemene med en gang for mye. Til tross for at jeg blir innadvendt og delvis issolert av å ruse meg, klarer jeg å holde en viss fasade oppe.
Vet dere om et anonymt foum man kan snakke med andre med «samme/lignende problemer?
Håper på svar.
Hilsen frustrert østkantjenta.

Kvinne, 35 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så fint at du har tatt et valg, og godt å høre at du er bevisst på at du ikke vil bytte ut hasjen med vival. Det er jo som du sier, da er du tilbake på start. Så til spørsmålene dine:
1. Hva kan jeg gjøre under rus-sug-anfallene?
Hva som er lurt å gjøre når russuget melder seg er nok litt varierende fra person til person, men på generell basis vil vi si at det som er viktig er å få fokus over på noe annet. Noen synes det hjelper å løpe en tur, noen ligger i ro å hører på veldig høy og veldig bra musikk, noen mediterer osv. Det er lurt å få fokus over på noe annet enn hasj før du begynner å diskutere med deg selv (bare en gang nå ødelegger jo ingenting, jeg skal skjerpe meg i morgen). Mange kan også synes det er godt å ha avtale med noen om at de kan ringe og finne på noe når russuget kommer.
2&5. Hvem kan jeg ringe, og vet dere om et anonymt forum hvor man kan snakke med andre med liknende problemer?
NA er et anonymt forum for mennesker med rusproblemer som jobber for å bli rusfrie. De har støttetelefon og arrangerer møter både fysisk og på nett. Hvis du får akutt behov for noen å snakke med kan du ringe mental helse på 116 123, de har døgnåpent.
3. Om man er avhengig av «bare» hasj, har man da ikke et rusproblem?
Jo, om man er avhengig av hasj har man absolutt er rusproblem. Det spille ringen rolle hvor «sterkt» et stoff er, avhengighet er problematisk uansett. Det å ha et rusproblem handler om at livet blir problematisk som følge av rusbruk, og at det å kutte ut rusbruken oppleves som svært vanskelig.
4. Hvordan skal jeg komme meg over tremånederskrisen?
Det er nok mange som opplever det samme som du, at det er vanskelig å slutte og enda mer vanskelig å ikke begynne igjen. Vi tenker at motivasjon er viktig, og at du bruker tid på å finne ut av hva du skal gjøre i steden for å røyke hasj. Hasjrøyking kan være en tidkrevende hobby, og det er ikke alltid like lett å fylle all den tiden man plutselig får til overs når man slutter. For noen kan rastløshet og uro være det som er mest vanskelig å takle. Da er det viktig å lære seg noen avspenningsteknikker. Retretten i Oslo tilbyr NADA akupunktur som mange mener hjelper, kanskje du kan ta kontakt med dem? De kan også være støttespillere i din slutte-med -hasj prosess, de tilbyr samtaler og kurs. Noen synes også det hjelper med nettbasert selvhjelpskurs, det finner du på sidene til rushjelp.no. Hasjguiden kan kanskje også være interessant for deg å lese.