Paralgin forte, kodein og paracetamol

Hei og takk for tjenesten!
Jeg misbruker periodevis paralgin forte og lurer vet godt at det varierer svært fra person til person, hvor store mengder paracetamol og kodein som er skadelig for kroppen. Uansett, så har jeg lyst til å bruke «mindre mengder» paracetamol, da det jo er dette som i hovedsak kan være skadelig for lever i lengden.
Jeg bruker omkring 100 pf i mnd. (tar da 6-9 tabletter på en gang) og lurer egentlig bare på om det finnes andre legemidler som har større andel kodein i forhold til mengden paracetamol? Pf har jo 30 mg kodein pr 400 mg paracetamol, men finnes det legemidler med mer kodein og mindre paracetamol? Hvilke er dette?
Andre spm. jeg har er hvorfor disse tablettene gir kvalme? Og hvorfor noen ganger intens kløe i huden?
Generelt; hvilke skadelige konsekvenser har dette misbruket for meg?
Jeg er veldig takknemlig for svar og glad for at dette tilbudet finnes! 🙂

Kvinne, 39 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi kjenner ikke til medikamenter der forholdet mellom mengde kodein og paracetamol er vesentlig annerledes enn i paralgin forte.
Kodein er et opioid, og omdannes i større eller mindre grad til morfin i kroppen. Både kvalme og kløe er vanlige bivirkninger ved bruk av opioider, les mer i pakningsvedlegget til paralgin forte.
Du spør også om hvilke skadelige konsekvenser misbruk av opioider har for deg. Det er vanskelig å svare deg eksakt på det, men folkehelseinstituttet skriver følgende om misbruk av opioider på sine sider: «Etter langvarig og høyt forbruk vil misbrukere oftest bli preget fysisk og psykisk, komme i dårlig form, få nedsatt initiativ og følelsesmessig ubalanse. »
I tillegg til det innebærer misbruk av opioider alltid en risiko for å utvikle avhengighet. Du kan lese mer om opioider på dette faktaarket fra fhi.