MDMA

Jeg ruset meg en god del for noen mnd. siden. så sluttet jeg helt! Jeg tok ekstreme mengder MDMA over en periode på noen uker. før denne perioden hadde jeg ikke prøvd det før. Men tok likevell mer enn noen av de som hadde drevet med det en stund. Iløpet av denne perioden røyket jeg en del hasj og to extasy en gang. Jeg har ikke tenkt så mye på det etter jeg sluttet. Men nå har jeg plutselig fått en syk trang til å få den rusen igjen. Jeg sluttet sammen med noen venner, siden vi fant ut at det hadde gått ut av kontroll (gikk ned 7kg på 3 uker) Jeg var undervektig og vi kuttet all kontakt med de i det miljøet. Men jeg vet det bare er å ta kontakt med dem igjen. Det er en dårlig ide siden jeg er bipolar, men jeg tror ikke jeg klarer å holde meg borte fra det.

Kvinne, 19 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med å ha sluttet helt med å ruse deg! Det er imponerende og noe som du bør være stolt av.
Mange opplever det å holde seg rusfri over tid som vanskelig. Det kan derfor være lurt å tenke gjennom i hva slags situasjoner du får en trang til å ruse deg. Risikosituasjoner er individuelle. Eksempler på risikosituasjoner kan være når man er stresset, når man er ute på byen, i helger, eller når man tenker «det er ikke så farlig å ta MDMA en gang». Det er også individuelt hvordan man takler slike vanskelige situasjoner. Det virker som du har et bevisst forhold til ditt tidligere rusbruk og slik kunnskap er viktig for å kunne unngå tilbakefall. Noen lærer for eksempel å slappe av i risikosituasjoner, eller evnen til å takle sosialt press, mens andre finner ut at en joggetur eller bestemte tanker kan hjelpe. Du skriver at du sluttet sammen med noen venner. Vi tenker at det kan være lurt å snakke med dem om slike vanskelige situasjoner og om hvordan man kan unngå å ta kontakt med det gamle miljø igjen. Dere kan støtte hverandre for å unngå tilbakefall.
Det kan også være nyttig å tenke gjennom fordeler og ulemper ved å ruse seg. Lag en liste der du skriver:
Hva er positivt ved å ruse seg?
Hva er negativt ved å ruse seg?
Hva er positivt ved å ikke ruse seg?
Hva er negativt ved å ikke ruse seg?
Hvis du er redd for at du ikke klarer å unngå tilbakefall på egenhånd, kan du få hjelp av legen din eller helsestasjon for ungdom. Hvis du har behov for å snakke med noen om situasjonen kan du kontakte oss på telefon eller chat.
Lykke til!
PS
Hvis du likevel skulle få et tilbakefall er det viktig å ikke gi opp motet! Tenk gjennom i hva slags situasjon det skjedde og finn en måte hvordan det kan unngås neste gang. Dette kan være lærerikt og vil gjøre deg sterkere.