Hvordan hjelpe en med å slutte å røyke hasj

Hei. Jeg har en jeg kjenner som røyker hasj. Jeg vil trå varsomt med dette, men jeg vil gjerne vite hva jeg kan gjøre for å hjelpe personen! Personen begynner å skjelve og kald svette om han/hun ikke røyker hasj, det tenker jeg er ille… Hva kan jeg gjøre? Personen vil slutte, men samtidig ikke. Er det noe som kan hjelpe? Mat eller drikke som cola??

Jente, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Så fint at du vil hjelpe til! Det setter nok han/hun pris på. Det er svært vanlig å være ambivalent, det vil si at han/hun vil slutte, men svinger i motivasjon. Når det gjelder hva du kan gjøre, så kan det være å motivere og støtte personen til å ta et eget valg om å slutte. Du kan være en god venn ved bare å være tilstede. Kanskje kan du oppmuntre han/hun til å søke om ekstern hjelp hvis det er nødvendig. I en abstinensperiode kan det være lurt å sørge for å opprettholde god hverdagshelse, det vil si å få i seg nok med mat og drikke og å forsøke å få tilstrekkelig med søvn (mange som har brukt cannabis over lengre tid kan ha problemer med nattesøvn). Et tips kan også være å få fokus over på noe annet, gå en tur, finne på andre ting. Husk også å ta vare på deg selv.
Her finner du litt råd og veiledning for personer som ønsker å slutte å bruke cannabis.
Vi håper det ordner seg for deg og din venn.