Hvor få hjelp

Hei. Jeg har lenge visst at jeg har et alkoholproblem. Det har blitt verre og jeg innser at jeg må ha hjelp. Nå har jeg fortalt det til mannen min, som tok det pent og alvorlig. Tror det er lurt av meg å snakke med noen. Hvor kan jeg henvende meg? Skal jeg gå via fastlegen?

Kvinne, 57 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med å ha vært ærlig med både deg selv og med mannen din. Det er et stort og viktig skritt for deg.
Du lurer på hvor du kan henvende deg. Det stemmer at det er via legen du bør søke hjelp. Det er lege eller NAV sosial som kan henvise deg til hjelp i spesialisthelsetjenesten. Om du trenger noen å snakke med, kan legen henvise deg til en psykolog/DPS. På Fritt sykehusvalg sine nettsider kan du se hva slags hjelp som finnes for deg.
Lykke til!