Hva kommer BV til å gjøre?

Hei! Samboeren min har tidligere røyket marijuana, og grunnet det går vi nå til rustesting to ganger i uka, det har vi gjort siden graviditeten var et faktum. Nav visste om at samboeren min har gjort dette tidligere, og de kontaktet da jordmor og fikk igang dette. Jeg prøvde dessverre på en fest uka før jeg visste jeg var gravid, og dessverre var det en liiiten antydning på den første prøven som ble tatt (en uke etter fastslått graviditet) Men siden dette var såpass lite så ble det heldigvis ikke noe snakk om innleggelse i mitt tilfelle (som de truet så voldsomt med…) jeg hadde jo selvfølgelig aldri utsatt meg for dette om jeg hadde visst om graviditeten.
Testen som ble tatt to dager etter denne var negativ, så da fikk jeg heldigvis bevise at det var snakk om ett engangstilfelle, og ikke langvarig bruk.
Jeg er nå i uke 29, og alle testene vi har levert siden den gang har kommet tilbake negative. Det har aldri vært noe misbruk fra samboeren min sin side heller, mer at han tok seg en røyk i helgene med en kompis istedenfor å drikke seg sanseløs.
Men, likevel kontaktet jordmor BV… jeg skjønner jo bekymringen, men likevel får jeg så vondt inn i meg da vi etter påvist graviditet har gjort alt rett. Vi har levert negative prøver, INGEN rus i sv. skap, møtt til alle timer etc. Da vi fikk denne beskjeden fra jordmor bestemte vi oss selv for å gå med på å snakke med BV, siden det kanskje ville komme bedre ut om vi kontaktet de selv før enn evt. bekymringsmelding skulle komme inn. Har første møte med de nå i august.
Det jeg lurer på nå er, hva vil BV gjøre når barnet blir født? Jeg har jo hørt så mange historier om de som blir fratatt barna sine og aldri engang får prøvd seg å være foreldre, noe som er min største frykt. Jordmor har prøvd å beroe meg med at så lenge testene fram til fødsel fortsetter å være negative sånn som nå, så vil dette etter hvert forsvinne lenger og lenger bak. Men, jeg klarer likevel ikke å tenke positivt lenger nå. Jeg tenker automatisk det verste, at fortiden vil bli brukt mot oss, og de stormer dørene kort tid etter fødsel…
Hva kan vi forvente oss?
Mvh, kommende- bekymret mamma

Kvinne, 22 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi tenker det samme helsesøster forteller deg, at så lenge rustestene er negative, vil dette ikke få noe særlige konsekvenser for dere. Det kan være at barnevernet kommer til å ha oppfølging på dere i en periode, men at de tar over omsorgen for barnet deres er lite sannsynlig. Ut over det kan vi ikke vite hva barnevernet vil gjøre -alle saker er individuelle. Men generelt sett skal det en del til før barnevernet tar barnet ut av hjemmet. Så vi håper at du kan legge dette bak deg, fortsette å samarbeide med barnevernet, og glede deg over at dere skal bli foreldre til et fantastisk lite vesen. Lykke til!