Helgerus – amfetamin og alkohol

Hvordan få min mann te å slutte med speed når han bruker alkohol? Blir mistenkt og voldelig. Trenge hjelp te å få han te å forstå han skade familien

Kvinne, 42 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt din situasjon, og hvordan dette påvirker samlivet negativt. Det er dessverre slik at det ikke finnes noen oppskrift på hvordan man kan få en annen person til å slutte å ruse seg – hvis de ikke vil det selv. Du sier ikke så veldig mye om hvordan situasjonen arter seg for dere to, men vi kan gi deg noen generelle råd  med tanke på å leve sammen en som ruser seg.
Ut fra det du forteller, får vi inntrykk av at hans amfetaminbruk først og fremst skjer når han har drukket alkohol. Dette er ikke uvanlig for personer som bruker amfetamin eller andre stimulerende stoffer. Det derfor folk som har, eller har hatt, problemer med amfetamin, bør være forsiktige med alkohol. Grunnen er at alkohol senker den kritiske sansen, og alkohol er også – først og fremst – et dempende rusmiddel. Når man begynner å føle se trøtt og litt slapp av alkoholen, er det veldig fristende å ta litt amfetamin for å komme seg «ovenpå» igjen.
Det er ikke umulig at mannen din vil klare å ordne opp i dette problemet ved å slutte å drikke (i alle fall for en lang periode, la si et år). Våre erfaringer tilsier at personer med et amfetaminproblem, oftest – kanskje alltid? – ender med å ta amfetamin når de er ruset på alkohol. Dette betyr igjen at hvis han slutter å drikke, er det mye større sjanser for at han skal klare å holde seg unna amfetamin. I en slik endringsprosess, er det viktig at du er en støttespiller og tar hensyn til hans situasjon. Det kan f.eks. være at du ikke drikker selv, i hvert fall ikke sammen ham.
Du bør ta en prat med mannen din og formidle din bekymring ut fra hvordan dette arter seg for deg. Det kan hjelpe å referere til konkrete episoder. Hvis det er vanskelig for dere å snakke sammen om dette temaet, kan dere få hjelp. Vi anbefaler deg å snakke med et familievernkontor eller et pårørendesenter i Rogaland. Det ligger ett i Stavanger, ett i Sandnes og ett i Haugesund. Du trenger ikke henvisning til disse stedene, og tilbudene er gratis. Du kan godt gå dit alene, uten mannen din.
Du kan snakke med mannen din om hva han tenker om å få litt hjelp med å slutte. Det er mange forskjellige muligheter, dette kan dere snakke med fastlegen hans om. Dere kan også diskutere dette på et pårørendesenter.
Her er noen veldig generelle råd
Mannen din bør ikke drikke alkohol. Alkohol er – fordi det senker den kritiske sansen – trolig en av de største hindrene for at han skal klare å holde seg unna amfetamin.
Bruk ikke rusmidler sammen. Dette betyr at du også bør belage deg på å være edru når du er sammen mannen din.
Snakk med barnevernet om dere har felles barn. Her finner du nyttig informasjon og lenker om barnevern.
Hvis han bruker vold, eller truer med vold, mot deg eller noen andre i familien, bør du kontakte:
Håper du har fått noen tips du kan bruke i tiden fremover.