Hei, vær så snill svar fort!
For noen dagen siden røyket jeg og venninen min hasj. Er usikker på om det var brunt eller grønt. Vi røyket mye på engang, venninen min ble ‘chill’ mens jeg ble helt gal. Dette var tredje gangen jeg hadde røyket. Jeg ble helt grå i ansiktet, skalv i beina, fikk stemmer i hodet og ble en annen pers i noen sekunder. Jeg var så stresset fordi jeg var ikke meg selv og klarte ikke å kontrollere det. Trodde venninen min snakket stygt. Itillegg kjentes det ut som innvollene mine på venstre side av ribbeina skulle eksplodere. Dette varte heldigvis i 1 time. Tre dager etterpå har jeg kjempe vondt på begge sider av ribbeina det kjennes ut som ett trykk der, og venstre side er på en måte mer hovent enn høyre side. Det stikker også på ryggen på samme plass. Aner ikke hva jeg skal gjøre, tørr ikke å dra til legen og heller ikke nå helsestasjon da jeg har hørt flere historier om at de anmelder til barnevernet. Hva skal jeg gjøre? Er så redd

Jente, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du har hatt en ubehagelig hasjopplevelse eller noen vil kanskje kalle det for en «bad trip». Hasj (brunt omtales som oftest som hasj, grønt som marihuana) kan gi dempende, men også hallusinogene symptomer. Virkningene av hasj (cannabis) er sterkt avhengig av brukerens personlighet, forventninger og miljø samt rusdosen. Altså, hasj virker forskjellig fra person til person. Sannsynligheten for å oppleve hallusinogene symptomer øker når man røyker mye på en gang.
Hasj kan føre til en endret virkelighetsoppfatning som kan dessuten kan bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel, noe som du kanskje har opplevd. Dette kan være ganske så skummelt, og det er ikke så rart at du ble stresset og redd. Hasj kan også forsterke følelser. Hvis man for eksempel blir redd kan hasj føre til mer angst.
Du beskriver plager i ribbeina som har vedvart selv etter at ruseffekten var over. Det er vanskelig for oss å si noe om årsaken til det. Det kan være at følelsen av angst fortsatt sitter i deg og dermed påvirker sansene dine, det kan også være flashbacks, dvs plutselige minner av tidligere opplevde rushendelser, det kan være at du har slått deg under rusen, eller det kan være en annen (fysisk) årsak. Hvis ikke dette gir seg snart bør du snakke med noen om dette, gjerne lege eller annet helsepersonell.
Du skriver at du ikke tør å ta kontakt med lege/helsestasjon for ungdom, fordi du er bekymret for at det anmeldes til barnevernet. Helsepersonell vil nok ikke anmelde deg til barnevernet for at du røykte hasj en gang. Det kan kanskje være til hjelp å vite at helsepersonell har taushetsplikt som gjelder også barn og ungdom. De har samtidig plikt til å gi informasjon til foreldre hvis det er behov, men hvis du er mellom 12 og 16 år kan du være med på å bestemme hvilken informasjon dine foreldre vil få (se Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) § 3-4). Hvis du ønsker å snakke med noen og er litt urolig for hva foreldrene dine får vite, er det lurt å ta opp bekymringen du har med den du kontakter.
Vi vil samtidig minne om at RUStelefonen ikke er en akuttjeneste, det kan ta opp til en uke før svar på innsendte spørsmål blir publisert. Ved akutt bekymring for liv og helse bør man kontakt legevakt/AMK/giftinformasjonen.